Sou espectadors o defensors?

abr. 26, 2021 | Saps què ha passat?

L’assetjament escolar està més estès del que ens agradaria. Potser creieu que no us toca de prop, però podria ser que una companya o un company vostre visqués ara mateix alguna situació que no sabíeu que era maltractament. I per molt que vosaltres no hi participeu directament, no és el mateix presenciar-ho com a espectadors que com a defensors. Segons el paper que hi jugueu, les conseqüències poder ser molt diferents!

MIREM…

Imagineu que un nen o una nena de la vostra escola maltracta un company de classe a l’hora del pati. Ho fa cada dia perquè sap que aquell company li té por i no es podrà defensar. Això és assetjament escolar, o potser n’heu sentit a parlar com a bullying.

Quan diem que un nen o una nena maltracta algú, podeu pensar que el pega, l’insulta o se’n riu. En realitat, hi ha moltes altres actituds que també són formes d’assetjament: fer bromes pesades (quan qui rep les bromes no riu, sinó que s’enfada o s’espanta), escampar rumors falsos sobre algú, excloure’l del grup d’amics, prendre-li les coses per la força, no voler jugar amb ell…

Per què passa, això?
Pot ser que el nen o la nena que maltracta (se’n diu agressor) rebutgi aquell company de classe (és a dir, la víctima) perquè el veu diferent o creu que és estrany. I no és que la víctima no se sàpiga defensar, és que en algunes situacions és difícil ser valent i plantar cara.

De vegades, el nen o la nena que maltracta té problemes personals que el fan descarregar la seva ràbia contra algú que veu més dèbil. No ho sap fer d’una altra manera. Per això, hem de tenir en compte que no només necessita ajuda la víctima, sinó també l’agressor.

Un problema de tots
No us penseu que l’assetjament només afecta l’agressor i la víctima. En realitat, tothom a l’escola hi pot estar implicat, especialment quan som conscients que això està passant i no fem res per impedir-ho. Ser espectadors i no intervenir-hi també és dolent. Si veiem alguna situació d’assetjament, hauríem de passar d’espectadors a defensors.

I com ho podem fer? Aquests vídeos, creats per una organització antibullying anomenada Friends, ens mostren diferents maneres de prendre partit com a defensor davant una situació d’assetjament. Els vídeos són en suec, però segur que els entendreu. Fem la prova?

Nota per als docents:

  • En aquest enllaç trobareu una versió subtitulada dels vídeos de Friends, per si voleu contrastar el que els alumnes han deduït amb els diàlegs i textos originals. D’altra banda, trobareu més informació sobre aquesta organització antibullying al seu web (en anglès).
  • També us poden ser útils l’especial Aprenem a conviure del Super3, el web cat o el programa #aquiproubullying del Departament d’Educació.
PARLEM…

Sobre el text i els vídeos:

  • Segons el text, hi ha diferents formes d’assetjament. Recordeu alguns dels exemples que s’hi mencionen? En sabríeu dir més?
  • “Ser espectadors i no intervenir-hi també és dolent”, diu el text. Per què és dolent?
  • Per què riuen del nen de la bicicleta, els nois del primer vídeo? Què fan per burlar-se’n?
  • Qui fa d’espectador al primer vídeo? Com reacciona i quines conseqüències té la seva reacció?
  • Per què creieu que és invisible, la nena del segon vídeo? En quines situacions queda clara la seva invisibilitat?
  • Quan deixa de ser invisible? Com creieu que se sent al final, aquesta nena?
  • Què passa entre els dos nens protagonistes del tercer vídeo? Com actuen els altres personatges de la història?
  • Creieu que són espectadors o defensors, la resta de personatges del tercer vídeo? Què aconsegueixen amb la seva actitud?

Sobre l’assetjament escolar:

  • Per què hi ha nens o nenes que tracten malament algun company de classe? I per què creieu que trien aquesta persona en concret com a víctima?
  • Què us sembla, quan algú maltracta un altra persona perquè no li cau bé o simplement perquè és diferent? Com creieu que hauria d’actuar?
  • Heu presenciat alguna situació d’assetjament escolar? En aquest cas, com heu actuat vosaltres: com a espectadors o com a defensors?
  • Penseu en el vostre dia a dia a l’escola i en com actueu amb els altres. És possible que, sense voler, hàgiu participat en alguna situació d’assetjament?
  • En casos d’assetjament, cal avisar algun adult del que està passant? Per què?
  • Quan el maltractament a un company o companya de classe es fa per mòbil o a través de les xarxes socials, se’n diu ciberassetjament (o ciberbullying). Se us acuden exemples?
FEM…

Contes contra l’assetjament (cicle inicial)

Hi ha contes que parlen sobre l’assetjament escolar. Aquesta història del Patufet que trobareu a Una mà de contes n’és un bon exemple. Mireu el vídeo i després, entre tots, comenteu què us ha semblat el conte. Us ha agradat com ha reaccionat l’Estela per defensar el seu amic?

Vosaltres també podeu escriure un conte antibullying! Entre tots, penseu una història en què el protagonista sigui maltractat d’alguna de les maneres que heu après abans. Qui és, aquest protagonista? Què li passa? Qui el tracta malament? I qui l’ajudarà a sortir-se’n?

El mestre o la mestra us ajudarà a escriure el vostre conte. Un cop acabat, podeu fer dibuixos per il·lustrar-lo. També podeu representar la història a classe com si fos una obra de teatre.

Música contra l’assetjament (cicle mitjà i superior)

Alguns grups i cantants famosos han escrit temes per conscienciar els més joves contra l’assetjament escolar: els Xiula, Arkano, el Langui… Busqueu algunes d’aquestes cançons i, entre tots, analitzeu-ne les lletres.

2 Feu la vostra cançó antibullying! Dividiu-vos en grups i inventeu la lletra d’una cançó per conscienciar contra l’assetjament escolar. Podeu triar una cançó existent i canviar-li la lletra o, si us atreviu, crear una cançó nova. Després l’haureu de cantar davant la classe.

Feu una votació per triar la cançó antibullying de la classe. Cada grup votarà el tema dels altres grups que més li ha agradat. La cançó que sumi més punts serà la guanyadora. Us animeu a preparar i gravar un videoclip entre tots per a aquesta cançó?

Nota per als docents: