Prevenim l’assetjament

oct. 1, 2018 | Saps què ha passat?

Coincidint amb els primers dies de curs, el canal Super3, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, ha centrat els continguts de molts dels seus programes a tractar com prevenir l’assetjament escolar. A la vostra escola, com ho feu? Com tracteu la prevenció de l’assetjament? A Text-laGalera és un tema que ens preocupa. Us proposem que escolteu un conte i en parleu…

MIREM…

El rei burleta

Nota per als mestres i les mestres: “Una mà de contes” ha preparat cinc capítols, inspirats en la literatura infantil i en els contes populars, que recreen alguns dels conflictes més freqüents en les situacions d’assetjament. També ha publicat al web del programa més informació sobre el tema, que es pot fer servir a les escoles com a recurs educatiu.
L’equip del programa ha fet servir el “cercle de l’assetjament escolar” del psicòleg noruec Dan Olweus com a model per elaborar l’estructura dramàtica de cada un dels contes amb el guió de Teresa Duran i les il·lustracions de Pere Puig.

PARLEM…

Del conte

  • Us ha agradat el conte? Per què?
  • Aquest rei fa una cosa que molesta els altres. Què és? Què li diuen els súbdits?
  • Què li passa al rei? I a les princeses?
  • Coneixeu algú que faci com el rei? I que sigui com les princeses?

De nosaltres

  • Alguna vegada algú s’ha rigut de tu? T’han fet mai alguna broma pesada?
  • Què vas fer? Vas plorar? T’hi vas tornar? Vas marxar? Ho vas comentar a casa o a la mestra? Parlem del que és millor fer perquè no torni a passar.
  • I tu, alguna vegada t’has rigut o burlat d’un company o companya perquè portava ulleres, o era gras, o no li sortia bé alguna cosa…? Explica-ho: què vas fer? Encara ho fas? Trobes que ajudes el teu company ficant-te amb ell?

Del que podem fer

  • Llegim aquest resum i diem si hi estem d’acord o no i per què:

Les persones som diferents: altes, baixes, primes, rosses… N’hi ha que corren molt, d’altres se saben fer el llit, algunes tenen bona lletra o canten mooooolt bé. Tothom té coses bones. És millor veure les coses bones de les persones que no pas riure’s o burlar-se dels que no són com nosaltres.

FEM…

  • Feu grups de quatre. Cadascú es dibuixa en un full, hi posa el nom i passa el full al company que té a la dreta.
  • Cadascú escriu el que més li agrada de la persona dibuixada: una qualitat, una cosa que fa molt bé, com és…
  • Podeu tornar a fer-ho (“un, dos, tres!: passem el full!”) fins que cadascú hagi escrit en el full dels altres tres.
  • Quan torneu a tenir el vostre retrat, llegiu el que us han escrit els altres i expliqueu si us ha agradat el que us han dit i per què.

Podeu penjar tots els retrats a la classe. Veureu quina colla de companys i companyes més fantàstics!