Més paraules al diccionari

oct. 29, 2019 | Saps què ha passat?

Espòiler, youtuber, tuit… Segur que algun cop has sentit aquestes paraules. És possible que les facis servir quan parles amb els amics. Fins ara, si buscaves aquestes paraules al diccionari, no hi eren. Ara sí, perquè ja són oficials. El Termcat ha acceptat unes 500 paraules noves. Pertanyen a diferents àmbits, des de les xarxes socials a la meteorologia.
MIREM…
Vols saber quines són aquestes paraules noves? I què volen dir? Aquest vídeo en recull algunes:
Nota per als mestres:

Al web del Termcat trobareu una notícia amb més paraules noves. Des d’allà podreu accedir al llistat complet de termes publicat al DOGC.

PARLEM…

Sobre el vídeo

  • Si aquestes paraules noves s’acaben d’acceptar, vol dir que fins ara no existien?
  • Podem trobar totes les paraules noves al diccionari de classe?
  • Qui decideix les paraules noves que es recullen en el diccionari?
  • Quina paraula hem de fer servir si plouen miniboletes de gel i neu fina?
  • Què vol dir cercatendències?
  • Què volen dir shippejar i crush? De quina llengua et sembla que provenen?

Sobre el Termcat i la creació de paraules noves

  • Què fan els experts del Termcat?
  • Qui s’inventa les paraules? Per exemple, les paraules de l’àmbit de la meteorologia? O les paraules de l’àmbit de la botànica?
  • Per què han dit al vídeo que vosaltres, els nens i les nenes, engreixareu la llista de paraules noves en un futur?
  • Imagina que t’inventes una paraula i vols que surti al diccionari. Quin procés hauria de seguir aquesta paraula fins a ser acceptada pel Termcat?
  • De la mateixa manera que neixen paraules noves, hi ha paraules antigues que moren?
  • Podríem dir que les llengües són vives? Per què?
FEM…

Què volen dir?

Al vídeo, hem vist un grup de nens i nenes intentant definir algunes paraules noves. Ara ens toca a nosaltres!

1 En grups petits, trobem el significat de les paraules d’aquesta graella.Si no sabem què volen dir, ho intentem deduir. Escrivim la definició al costat de cada paraula.

Comparem les nostres definicions amb les dels altres grups de la classe. Hem coincidit? Hi ha alguna paraula que se’ns resisteix?

Busquem les paraules de la graella al Termcat

Comparem les definicions del Termcat amb les nostres. Quantes n’hem encertat? Ens ha sorprès algun significat?

Imaginem i inventem

Treballarem en grups petits.

Per als cicles mitjà i superior proposem d’escriure un conte breu on apareguin dues d’aquestes paraules noves. Poden ser tant del vídeo com de la graella.

Recordem les pautes per un conte:

  • Ha de tenir una introducció, un desenvolupament i un final.
  • Hem de pensar què hi passarà, a qui i com resoldrà la situació el personatge.
  • Hem de fixar-nos bé en com escrivim les paraules i en com fem servir els signes de puntuació.

Al final, busquem un temps i un espai per compartir els contes que hem inventat.

Per al cicle inicial: Ens atrevim a inventar paraules noves? En un full en blanc, escrivim la nostra paraula inventada i la seva definició. Després podem fer un dibuix per il·lustrar-la.

Nota per als mestres:

Ens voleu ensenyar els vostres contes o dibuixos de paraules inventades? Pengeu-los a la xarxa amb el hashtag #sapsquehapassat. També podeu enviar-ne fotografies o el text a comunicacio@enciclopedia.cat.