Els reptes virals

L’adolescència és un període de la vida en què l’individu fa una transició de nen/a a adult/a. La podem entendre com una etapa de transformació en què els individus poden ser molt vulnerables a allò que passa en el seu entorn. La introducció massiva de dispositius tecnològics ha causat un gran canvi en les nostres vides i exerceix una gran influència en tots nosaltres, però els adolescents en són els més exposats: han nascut en una societat tecnològica i són els que han acollit aquests dispositius de manera més personal.

Per als adolescents, els mòbils i els ordinadors són agents socialitzadors de primer ordre. Els anomenats reptes virals han fet impacte entre aquesta població i, en conseqüència, és necessari parlar-ne i tenir-ne una opinió contrastada. 


NOTA PER AL/A LA PROFESSOR/A: Aquesta notícia està motivada per informacions recents publicades a la premsa sobre diferents reptes que esdevenen virals i poden ser perillosos, com per exemple la ingesta de càpsules de detergent.

L’equip de la Notícia de la Setmana us proposa tractar aquest tema amb molta cura i sense magnificar-lo. Per això demanem als educadors que abans de fer aquestes activitats valorin molt bé com presentar-les i si són adients a la diversitat d’alumnes que pot presentar cada grup. Si voleu ampliar aquest tema amb altres vídeos d’internet us recomanem que en feu la cerca prèviament ja que hi ha imatges molt crues que s’haurien de filtrar per no ferir sensibilitats i per evitar “donar idees”.



Et proposem unes activitats perquè els alumnes valorin per ells mateixos els riscos dels fenòmens virals.

1 Mireu aquest vídeo i llegiu la informació sobre la campanya Ice Bucket Challenge.

  • Quin és l’objectiu d’aquest repte?
  • Per què a l’inici del vídeo apareix el científic Stephen Hawking?
  • Quins creieu que són els riscos d’aquest repte?

Ara, observeu aquest altre vídeo.

  • Per què no ha sortit bé el repte en aquest cas?
  • Creieu que aquest repte tan senzill pot arribar a ser perillós?

2 Analitzeu aquests altres casos, variants de l’anterior. Encara que us sembli increïble, van tenir lloc de debò i tots van acabar amb ferits molt greus.

  1. Les persones rebien la descàrrega d’aigua des d’un avió de lluita contra els incendis.
  2. Es feia servir aigua bullent en lloc d’aigua freda.
  3. Es feia sevir aigua massa freda amb grans blocs de gel.
  4. Les persones rebien una gran quantitat d’aigua abocada des de la pala d’una excavadora.

  • Què estava mal plantejat en cadascun d’aquests casos? Quins riscos hi havia?
  • Per què creieu que sempre hi ha gent que complica els reptes fins a fer-los molt perillosos?
  • En aquests casos, es conserva la intenció inicial del repte, o quina és la intenció real?

3 Tria, de la llista següent, les cinc preguntes més importants que creus que t’hauries de plantejar abans d’acceptar o refusar participar en un repte viral.

  1. Tinc la possibilitat de fer-me mal o de fer mal a algú?
  2. Puc quedar en ridícul davant dels meus amics? Puc fer quedar en ridícul una tercera persona?
  3. Vull demostrar alguna cosa a algú?
  4. Estic participant en una causa solidària?
  5. Ho faig només perquè ho fa algú altre?
  6. Què passarà si no accepto el repte?
  7. Tinc les habilitats necessàries per superar el repte?
  8. És divertit?
  9. Li demanaria a algú que estimo que ho fes?
  10. Ho faig només perquè m’aportarà una emoció molt forta?
  11. Si em sortís bé m’atreviria a repetir-lo?
  12. Implica fer alguna cosa que està prohibida?
  13. Què em dirien a casa si sabessin que he fet aquest repte?
  14. Tindria moltes visites si el compartís per internet?

4 Un cop hagueu respost, poseu en comú totes les vostres respostes i compareu els criteris i els valors que hi ha darrera d’aquestes activitats.