Martin Luther King

El dia 4 d’aquest mes d’abril es van complir 50 anys de l’assassinat de Martin Luther King. Se’l considera, juntament amb Mahatma Gandhi, el més gran defensor de la lluita pacífica pels drets humans, i en concret, pels drets de la minoria negra dels Estats Units d’Amèrica.


Et proposem una sèrie d’activitats per conèixer una mica més aquest gran personatge:

1. En grups de quatre, prepareu una fitxa que doni resposta a aquestes preguntes sobre Martin Luther King:

  • Per què és un personatge tan cèlebre?
  • Quins van ser els seus grans camps de lluita?
  • Per què va ser assassinat?
  • Quines millores importants va aconseguir per a la població negra dels Estats Units?
  • Va aconseguir millorar el respecte pels drets humans en general?

2. Investigueu qui va ser Rosa Parks i quina influència va tenir sobre Martin Luther King:

rosa-parks.png

  • Per quin acte concret, que ha esdevingut tot un símbol de lluita en favor de la igualtat, va ser empresonada?

3. Comenteu els elements d’aquest cartell, especialment el significat de la frase “I have a dream!”: 

4. Investigueu per què el dia 4 d’abril passat, a la catedral de Memphis (Tenessee, EUA), van fer sonar 39 campanades.


Nota per al professor: les 39 campanades van ser un homenatge a Martin Luther King, assassinat en aquesta ciutat als 39 anys.

5. Poseu cara a Martin Luther King a través del cinema.

a) Llegiu aquesta llista de pel·lícules i documentals. En tots o bé apareix la figura de Martin Luther King o bé hi ha un retrat de la vida dels afroamericans als Estats Units d’Amèrica.

Selma
Boycott
Selma, Lord, Selma
Freedom on my mind
Alpha man, the brotherhood of MLK
Malcolm X
In the heat of the night

b) Repartiu-vos els títols en diferents grups i busqueu una sinopsi de cadascun.

c) Exposeu la vostra sinopsi a la resta de companys de classe.

d) Seleccioneu, a través d’una votació, un dels títols per veure’l.

e) Un cop hagueu vist la pel·lícula o el documental seleccionat, debateu i responeu entre tots les preguntes següents:

  • Quins episodis o situacions relacionats amb el racisme hi apareixen? Com es resolen, si és que ho fan?
  • Com creieu que sorgeix el racisme?
  • D’on sorgeixen els prejudicis racistes?
  • Aquests prejudicis, encara es mantenen entre nosaltres?
  • Es pot vèncer, el racisme?
  • Què podem fer aquí i ara per combatre’l?

 


Et proposem una activitat en què els alumnes encarnaran per un moment la figura de Martin Luther King.

1. Visualitzeu a l’aula el discurs més famós de Martin Luther King.

2. Repartiu-vos frases del discurs. Dues o tres frases per a cada un és suficient. Memoritzeu-les i interioritzeu-les.

3. En ordre, davant dels vostres companys, reciteu-les de memòria intentant posar-vos en la pell del protagonista.