Abusos intolerables

14 març 23 | La Notícia de la Setmana

Davant dels casos dramàtics que s’han fet públics darrerament, en què diversos menors han estat víctimes d’abusos intolerables, en ocasions provocats per altres menors, us oferim una sèrie de propostes i recursos que us poden ser útils en cas que decidiu parlar-ne amb els vostres alumnes. No podem tancar els ulls a la realitat, per més difícil de pair que sigui i més incòmode que sigui abordar-la.

Et proposem que treballeu aquestes activitats amb els alumnes

1. Analitzeu i definiu qui són i quin paper tenen les diferents persones implicades en un escenari de maltractaments i abusos:

  • Com explicaríeu quina situació es dona en un grup quan algú pateix abusos? Quins papers es poden identificar?

2. Examineu els casos d’abusos centrant-vos en qui els pateix:

  • Sabeu d’algun cas d’abús en el vostre entorn? Feu un resum de quin en va ser l’escenari.
  • Quin perfil de persona creieu que és més propensa a patir un abús, els millors esportistes i els més populars del grup, o els que mostren alguna vulnerabilitat o feblesa perquè se surten de la norma general del grup (per exemple, els que són diferents, el que tenen un caràcter retret, etc.)?
  • Quins motius es fan servir per justificar el maltractament d’una persona? Creieu que poden tenir algun tipus de validesa?

3. Investigueu en què consisteix la capacitat humana de sentir empatia:

  • Com es defineix l’empatia?
  • Quina funció té en les relacions humanes?
  • Creieu que una persona que en maltracta una altra és capaç de sentir empatia per la seva víctima?
  • Què penseu que es pot fer per millorar la capacitat empàtica d’una persona?

Podeu trobar informació útil en aquesta sessió del llibre Cultura i valors ètics de 2n d’ESO de Text.

4. Llegeix aquestes normes contra l’assetjament escolar i a favor de la convivència:

  1. Ningú no rebrà burles, insults, cops o humiliacions.
  2. Si algú és assetjat, ningú no ca­llarà. Tractarem d’evitar l’agressió de bones maneres.
  3. Inclourem tots els companys i companyes en els jocs i treballs sense excloure ningú.
  4. Ens fixarem en les coses bones que té tothom i valorarem les di­ferències.
  5. Ens tractarem amb amabilitat i respecte.
  • N’afegiríeu alguna més?
  • Et consideres prou valent o valenta per defensar amb fermesa algú que pateix una situació d’assetjament escolar?
  • Sabries a qui demanar ajuda, de seguida, en cas de detectar una situació d’aquest tipus?

5. És sabut que l’ús de les xarxes amplifica qualsevol situació d’abús. Llegiu aquestes indicacions del portal educatiu del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya per fer un bon ús d’Internet:

  1. Sigues prudent. Internet és un lloc magnífic per conèixer gent i comunicar-se, però no donis informació personal (seria com donar les claus de casa) ni planegis trobar-te amb algú que hagis conegut en un xat o un fòrum.
  2. Sigues discret, sigues discreta. La teva contrasenya a internet és garantia de privacitat. Guarda-la en secret i no la donis a ningú (ni tan sols al teu millor amic o a la teva millor amiga). Algú la podria fer servir i fer-se passar per tu.
  3. Sigues valent, sigues valenta. Si alguna vegada et sents incòmode amb el que estàs veient, abandona la pàgina i parla’n amb els teus pares.
  4. Tingues mesura. Hi ha moltes altres activitats a fer a part de navegar per internet: sortir amb els amics, jugar, llegir. Hauries d’estar-hi connectat només el temps necessari per dur a terme les activitats programades.
  5. Comparteix el que saps. Aprofita tot el que saps i convida els teus pares a navegar per internet, a participar en un xat o a fer altres activitats.
  6. Vigila el que fas. Algunes accions habituals a internet poden ser delictives: amenaces, distribució de dades personals, ús d’imatges o música amb drets d’autor. No oblidis que bona part del que fas a internet deixa un rastre que es pot seguir.
  • Quines d’aquestes indicacions us semblen més fàcils de seguir? Quines no ho són tant?
  • I tu, com actuaries si saps que s’està abusant d’algun company o companya a través de les xarxes?

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat

Vols rebre la versió descarregable d’aquesta notícia?