Sis mesos d’estiu!

8 nov. 22 | La Notícia de la Setmana

Entre el 6 i el 18 de novembre se celebra a Sharm el-Sheij, Egipte, la 27a Conferència de les Nacions Unides sobre el canvi climàtic de 2022, coneguda com a COP 27. És en aquest marc que hem cregut apropiat parlar de la insòlita calor que vam tenir a final de primavera i també hem tingut aquest inici de tardor. Ja fa més d’una setmana que vam entrar al mes de novembre, un mes que hauria de ser, com a mínim, fresquet. Però tot just acabem de deixar enrere un estiu climàtic que ha durat… mig any!

Et proposem que treballeu aquestes activitats amb els alumnes

1. Llegiu aquest text i contesteu:

La temperatura mitjana a Catalunya durant l’estiu del 2022 ha estat de 24,1˚C, és a dir, 0,3˚C més que l’any 2003, que tenia el rècord de la temperatura mitjana més alta.

Durant el mes d’octubre s’han mesurat dades molt allunyades de la mitjana; per exemple, la temperatura a 1.500 metres d’altitud, a sobre de Barcelona, va superar per unes dècimes els 19˚C: 9 graus més que la mitjana enregistrada des de l’any 2000!

També s’ha pogut comprovar que tota la zona mediterrània s’escalfa més ràpidament que la resta de la Terra. Al juliol, per exemple, es van enregistrar temperatures de l’aigua del Mediterrani 5˚C per sobre de les que són habituals en aquest mes d’estiu:

  • Podem fer alguna cosa per evitar el creixement de les temperatures?
  • Té sentit l’esforç que podem fer individualment, quan sabem que cal que aquest esforç sigui global?

2. Observeu ara aquest planisferi (extret de la Viquipèdia), interpreteu-lo i responeu les preguntes:

  • Quants graus de mitjana anual ha augmentat la temperatura a la Mediterrània els últims 50 anys?
  • I al pol Nord?
  • Hi ha algun lloc a la Terra en què hagi disminuït?

3. Llegiu i, després, inventeu lliurement mesures preventives que activaríeu per combatre la pujada del nivell del mar:

Com a conseqüència de l’increment global de la temperatura a la Terra, el nivell del mar ha anat pujant uns quants centímetres, i alguns indicadors fan preveure que cap a final de segle pot haver pujat fins a un metre.

4. Llegiu el text següent i feu les vostres propostes per una nova paraula del català:

A les xarxes i als mitjans de comunicació en castellà ha aparegut una nova paraula per anomenar aquesta nova realitat de l’estiu que es menja la tardor: el “veroño” (de “verano” més “otoño”).

  • Com anomenaríeu en català la nova estació climàtica que inclou l’estiu i la tardor? Podeu fer un nom compost o inventar noms completament nous.

Si alguna de les vostres propostes us agrada molt, envieu-nos-la i la publicarem per ajudar-vos a difondre-la!

Si ets usuari dels nostres llibres d’Educació en valors o de Seqüències de Ciències socials…
Pots continuar treballant més temes relacionats amb la sostenibilitat en la seqüència número 3 del llibre Seqüències de 3r, o en la sessió número 8 del llibre d’Educació en valors d’ESO.

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana”, escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat

Vols rebre la versió descarregable d’aquesta notícia?