Se n’aprèn, dels errors?

31 maig 22 | La Notícia de la Setmana

Acabem un altre curs de “La notícia de la setmana”, una proposta educativa que es basa en l’anàlisi i el treball de temes d’actualitat. De totes les notícies se’n pot aprendre alguna cosa, tant de les que recullen èxits i avenços de tota mena com de les que parlen de fets que han partit d’errors i fracassos. Us proposem que en parlem a partir d’un error que vam cometre nosaltres mateixos!

Moltes gràcies per seguir-nos un any més. L’equip de la Notícia de la Setmana de Text us desitgem un bon final de curs i molt bon estiu!

Si ets tutora o tutor…

Et proposem que treballis aquest repte amb els alumnes:

REPTE: REFLEXIONEU SOBRE ELS ERRORS I LES SEVES CONSEQÜÈNCIES, I COM S’HAN DE TRACTAR.

1. Per començar, llegiu el text introductori de la “Notícia de la setmana” de la setmana passada:

“Aquest cap de setmana s’han acabat les competicions oficials de la temporada 2021-2022 dels primers equips de futbol del Barça, tant del masculí com del femení. Qui se n’ha sortit millor?”

  • En aquest text hi havia una afirmació que no és correcta. Quina és?
  • Aquesta incorrecció, va ser un error o una mentida? Creieu que es tracta de dues coses diferents, o són el mateix?
  • Què creieu que cal fer quan t’adones que has comès un error?

2. Analitzeu si cometre errors només té conseqüències negatives. Per a valorar-ho, analitzeu aquests casos:

  • Quin error va fer fracassar la missió Mars Climate Orbiter? Va tenir alguna conseqüència positiva?

 

  • Què van tenir en comú la descoberta dels raigs X i la de la penicil·lina? S’haurien produït sense un error?

 

 

3. Feu una llista de notícies recents sobre fets en els quals hagi tingut protagonisme algun error. Analitzeu què va causar l’error en cada cas, quines conseqüències va tenir i si s’han pogut corregir o no:

 

 

Penseu, per exemple, en el paper dels errors en el món de l’esport (errors arbitrals, errors de tàctiques equivocades o dels mateixos esportistes), o en el de la informàtica i les comunicacions (com la caiguda de grans plataformes causades per un error tècnic). Repasseu també la vostra pròpia experiència escolar:

  • Alguna vegada s’ha equivocat un professor en explicar la seva matèria? I vosaltres, que no us equivoqueu mai?

Hi ha altres àmbits en què és difícil afirmar amb seguretat si un fet respon a un error o no.

  • Ha estat un error la invasió d’Ucraïna? Penseu quines respostes es donen des d’Ucraïna, des de Rússia i des de la comunitat internacional.
  • Va ser correcta la gestió de la pandèmia? Va ser un error mantenir l’ús obligatori de les mascaretes durant tant de temps? I les campanyes de vacunació?
  • Va ser un error proposar els jocs olímpics d’hivern dels Pirineus? És un error haver aturat la consulta que estava prevista sobre aquest tema?

Notes per al docent:

1. L’error que vam cometre va ser afirmar que les competicions oficials de futbol ja havien acabat: encara faltava jugar les semifinals i la final de la “Copa de la Reina”, que va guanyar l’equip femení del Barça aquest diumenge passat. Demanem disculpes!

Tant l’error com la mentida es cometen quan s’afirma una cosa que és falsa, però diem que una cosa és una mentida, i no un error, quan aquesta falsedat es diu expressament, és a dir, amb la intenció d’enganyar.

Quan comets un error hi ha dues reaccions possibles: pots mirar d’amagar-ho i fer com si no hagués passat res o bé pots reconèixer-ho i esmenar-ho. Podeu fer un petit debat sobre els avantatges, els inconvenients i el valor ètic de triar una opció o l’altra.

2. La missió Mars Climate Orbite va fracassar perquè la sonda es va estavellar a causa d’un error en l’ús d’unitats de mesura: es van fer servir unitats del sistema anglosaxó per controlar un aparell preparat per treballar amb unitats del Sistema Internacional. Aquest error va comportar el fracàs complet de la missió.

3. Tant la descoberta dels raigs X com la de la penicil·lina van ser accidentals: en el primer cas es van deixar per un descuit unes plaques fotogràfiques a prop d’on es feia un experiment, i en el segon, en un cultiu de bacteris mal tancat es van introduir uns fongs de forma imprevista. Aquests errors, a diferència de l’anterior, van ser molt fructífers, perquè l’anàlisi de les causes va produir coneixements científics nous.

En aquest apartat us proposem treballar primer sobre fets en què es poden identificar amb facilitat alguns errors. Després hi ha un altre grup de casos en què hi pot haver opinions diferents. Ajudeu els alumnes a adonar-se que en moltes situacions no és fàcil que tothom es posi d’acord sobre si s’ha comès un error o no.

 

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt el repte? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana”, escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat