Quantes manifestacions!

29 març 22 | La Notícia de la Setmana

Ja fa uns quants dies que veiem mobilitzacions i vagues de tota mena: de docents que demanen millores en el sector de l’educació, de transportistes que demanen un control del preu dels carburants, manifestacions contra les guerres… Us convidem a reflexionar sobre el dret de manifestació.

Si ets tutora o tutor…

Et proposem que treballis aquest repte amb els teus alumnes:

REPTE: REFLEXIONEU SOBRE EL DRET DE MANIFESTACIÓ I LES CONDICIONS EN QUÈ S’EXERCEIX.

1. Esbrineu quins són els fonaments legals del dret de manifestació:

  • En quin article de la constitució espanyola es reconeix aquest dret?
  • És un dret sense límits o està sotmès a alguna regulació?
  • Creieu que una democràcia pot ser plena sense respectar aquest dret?

2. Prepareu un qüestionari que serveixi per a valorar manifestacions:

Algunes preguntes que us poden servir són, per exemple:

  • Qui convoca la manifestació?
  • Quin és el motiu que l’ha provocat?
  • Quants manifestants hi ha hagut?
  • De quin tipus de mobilització es tracta? Una concentració? Una marxa? Un altre tipus?
  • A qui es dirigeixen les reivindicacions?
  • Va associada a cap altra tipus d’activitat, com per exemple una vaga?
  • Busca causar algun tipus de molèstia, com per exemple un tall de trànsit?
  • Ha transcorregut de forma pacífica o hi ha hagut disturbis?

3. Apliqueu el vostre qüestionari als casos de manifestacions que hem viscut aquest mes de març:

– Dia internacional de les dones (8 de març)

– Contra la invasió de Rússia a Ucraïna

– Contra la sentència del 25% del castellà com a llengua vehicular a l’escola

– Docents per a la millora de les condicions i el calendari educatiu

– Manifestacions de transportistes amb els seus vehicles

– Protestes per l’augment del preu de l’energia elèctrica

A partir de les anàlisis que en feu, valoreu si us semblen manifestacions justificades o no.

Notes per al docent:

1. L’article número 21 de la constitució espanyola fa referència al dret de manifestació com a part del dret de reunió. Aquest mateix article indica que aquest dret està sotmès a determinats límits. Si voleu, podeu debatre a classe quina ha de ser la natura concreta d’aquests límits. Aquest dret, com els de reunió, associació o la llibertat d’expressió, es consideren drets civils fonamentals perquè sense ells no es pot constituir una democràcia veritable.

2. Aquestes preguntes no pretenen ser exhaustives i el desitjable seria que els alumnes n’afegeixin més. Algunes són més complexes del que semblen. Per exemple, quan es valora el nombre d’assistents, cal tenir en compte quines fonts donen la xifra, si és un nombre molt gran de participants i si representa una proporció alta o baixa de la gent convocada.

3. Volem destacar que, d’aquestes manifestacions, la del 8 de març destaca perquè és una celebració anual i es dirigeix al conjunt de la societat. Per altra banda, la dels transportistes i la del cost de l’electricitat tenen un origen comú: la pujada dels preus dels combustibles a causa de la guerra a Ucraïna, que per ella sola ja provoca altres manifestacions.

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt el repte? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana”, escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat