Filosofia a l’ESO: sí o no?

14 febr. 22 | La Notícia de la Setmana

Pel que es pot veure en l’esborrany de la nova llei d’educació, s’ha eliminat la matèria de Filosofia a l’ESO, que fins ara era optativa a 4t curs. Una altra matèria, Educació en valors ètics i cívics, que només s’impartirà una hora a la setmana i durant un sol curs, és la que mantindrà alguns continguts filosòfics.

Si ets tutora o tutor…

Et proposem que treballis aquest repte amb els teus alumnes:

REPTE: DEBATEU LA NECESSITAT DE TREBALLAR LA FILOSOFIA EN UNA ETAPA EDUCATIVA OBLIGATÒRIA COM ÉS L’ESO.

1. Investigueu, en grups, què és la filosofia.

  • Què heu sentit explicar sobre la filosofia a persones properes o als mitjans de comunicació?
  • Quines definicions o explicacions n’heu trobat?
  • Coincideixen les definicions que heu trobat tots els grups?
  • Una vegada heu comparat totes les definicions, amb quina o quines us quedeu?

2. Ara que ja us heu format una opinió sobre què és la filosofia, responeu aquestes preguntes:

  • Us sembla prou interessant com perquè sigui una matèria de l’ESO?
  • Si penseu que sí, hauria de ser obligatòria o optativa?
  • Si penseu que no, com expliqueu l’èxit de la sèrie Merlí, protagonitzada per un professor de filosofia i els seus alumnes?

3. Feu el mateix tipus d’examen per a la resta de matèries:

  • Eliminaríeu alguna matèria del programa d’ESO? Quina o quines i per què?
  • N’hi afegiríeu alguna? Per què seria interessant fer-ho?
  • Com quedaria la nova graella de matèries amb les vostres propostes anteriors?

Notes per al docent:

1. És segur que els alumnes trobaran diverses definicions de ‘filosofia’, i ja està bé: aprofiteu-ho per demanar-los si creuen que sempre hi ha d’haver una única resposta a les preguntes plantejades. Podeu assenyalar que aquest tipus de dubtes ja són un bon exemple d’aplicació de la filosofia.

Amb l’estudi de la filosofia als centres educatius, els alumnes de l’ESO i el Batxillerat aprenen a pensar d’una manera humanista i això els pot ajudar a continuar creixent com a persones. Té sentit, doncs, reduir-ne les hores de dedicació?

2. Per si us interessa, us oferim l’enllaç a la “Notícia de la setmana” que vam dedicar a la sèrie Merlí anys enrere.

3. Si us sembla interessant, podeu explicar als alumnes que aquest tipus d’examen sobre quines matèries convé ensenyar en cada etapa educativa és part de la feina que fan els pedagogs i els professionals del món de l’educació.

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt el repte? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana”, escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat