“Una nova zebra”

14 oct. 19 | La Notícia de la Setmana

Fa pocs dies vam veure la imatge d’una cria de zebra amb taques rodones…

Si ets profe de ciències naturals…

Us proposem treballar l’evolució a partir de les activitats següents i de la curiositat que ha generat el descobriment d’aquesta zebra

1 Llegiu i investigueu què diferencia el darwinisme del neodarwinisme:

Com s’explica la diversitat d’éssers vius que hi ha a la Terra? És fàcil veure que hi ha éssers vius adaptats als diferents ecosistemes de la Terra: mars, boscos, deserts, zones polars, alta muntanya, etc. Això que es coneix com a biodiversitat és una riquesa que actualment es troba amenaçada per l’impacte de l’activitat humana. Per poder valorar i mantenir aquesta biodiversitat ens cal entendre la teoria de l’evolució, que explica científicament com es van formar i es formen noves espècies i com s’adapten al medi.

Nota per al docent:

La teoria de l’evolució formulada per Charles Darwin explica l’aparició de noves espècies a partir de la variabilitat dels individus i de la selecció natural dels que tenen trets diferencials que afavoreixen l’adaptació al medi i la supervivència. Podeu explicar l’exemple clàssic de les girafes i el seu coll tan llarg: el que ens diu el darwinisme és que si una girafa neix amb un coll més llarg té més possibilitats de viure més anys (per exemple, perquè pot arribar millor a agafar les fulles més altes de les acàcies) i, per tant, tindrà més probabilitats de tenir descendència i de transmetre aquesta característica del coll més llarg. Darwin va postular la seva teoria sense conèixer el mecanisme genètic de les mutacions: les mutacions que pateixen els individus i que es manifesten en canvis externs (un dels quals pot ser el coll més llarg de les girafes), poden facilitar l’adaptació al medi. O no. El neodarwinisme és el nom que es va donar a aquesta teoria de la selecció natural refermada amb els coneixements de genètica actuals.

2 Investigueu les tres teories que hi ha per explicar el patró de colors blanc i negre del pelatge de les zebres. Us donem tres pistes:

  1. Té relació amb la cripsi.
  2. Té relació amb una família d’insectes.
  3. Té relació amb la temperatura.

3 Quan ja hagueu trobat les tres teories, exposeu els avantatges que els proporciona aquest patró de colors en cada cas.

Nota per al docent:

  1. Quan pasturen per les sabanes africanes, les zebres costen de veure: es confonen entre les ombres i les llargues tiges de les herbes que folren els camps per on es mouen.
  2. Els mosquits prefereixen apropar-se a cossos de pelatges uniformes d’un sol color que a cossos de pelatge ratllat, que sembla que els repèl.
  3. A la sabana africana hi fa molta calor durant el dia, i el pelatge ratllat crea petits corrents d’aire per tot el cos de l’animal que el refreda uns 4 o 5 graus centígrads en comparació amb un animal que tingui tot el pelatge uniforme i fosc, com un búfal o un nyu.

4 En grups de quatre, escriviu un relat curt que expliqui què penseu que pot passar amb aquesta zebra.

Us donem unes quantes frases per ajudar-vos a començar el relat:

  • La zebra puntejada és més vistosa que tota la resta, destaca en el grup i els depredadors la veuen amb més facilitat que a la resta…
  • El pelatge de la zebra amb puntets foragita els mosquits i viu més tranquil·la…
  • La zebra amb puntets passa més calor que les zebres ratllades…

Seguiu aquests passos:

  1. Afegiu dues frases inicials més i trieu, entre tots, les dues més extremes: la que facilitarà més la supervivència de la zebra i la que la dificultarà més.
  2. Deixeu volar la vostra imaginació i atreviu-vos a escriure sense por el relat sobre el futur d’aquesta zebra i si tindrà o no més possibilitats de transmetre els seus gens als seus descendents.
  3. Quan acabeu, llegiu-les totes i debateu quina de les redaccions considereu que descriu el seu futur més probable.