Competir o cooperar?

2 abr. 19 | La Notícia de la Setmana

La setmana vinent, el 12 d’abril, començarà la campanya per a les eleccions generals espanyoles. Només dotze dies més tard d’aquestes començarà una altra campanya electoral, aquesta vegada per a les municipals de l’Estat espanyol que, a més, coincidiran amb les eleccions al Parlament europeu. És a dir, que en menys de dos mesos votarem per escollir els nostres representants als ajuntaments, a les corts espanyoles i al Parlament europeu.

Competir i guanyar forma part de la nostra vida diària. Però, com es competeix? Com es guanya? Sempre es fa de la mateixa manera? Ho fem bé? Parlem-ne!

Si ets profe de cultura i valors ètics o d’educació física…

Et proposem una activitat per reflexionar sobre la competició i la cooperació.

1. Llegiu i, després, contesteu les preguntes raonadament:

Competim constantment: fent esport, contra l’equip contrari o els contrincants, amb els jocs, amb els companys de classe quan cal tenir unes notes mínimes per accedir a estudis concrets, fins i tot competim amb nosaltres mateixos quan volem rebaixar les nostres marques en atletisme o volem millorar el nostre nivell d’anglès… També veiem competicions molt intenses entre els candidats a obtenir càrrecs polítics de partits diferents durant les campanyes electorals; segur que us heu adonat que ja fa dies que escalfen motors…

  • Què opineu: és bo o dolent competir tant? Per què?
  • Creieu que seria possible viure sense competir? Com?
  • Què creieu més interessant, aprendre i millorar tècniques de cooperació o bé tècniques de competició? Expliqueu la resposta.
  • Compartiu el que diu el famós lema olímpic: “El més important no és guanyar, sinó participar”? Justifiqueu-ho.

Si ets profe de llengües…

Et proposem unes activitats per reflexionar sobre la competició i la cooperació tot treballant la comunicació publicitària:

1 Trieu un joc (videojoc, joc de taula, joc a l’aire lliure, etc) competitiu, un altre de competició amb un mateix i un tercer joc que no ho sigui:

  • Quina és la mecànica de cada joc?
  • Quin tipus de satisfacció obteniu en cada cas?
  • Coneixeu gaires jocs que no siguin competitius?, algun joc en què l’objectiu sigui, senzillament, jugar?
Nota per al docent:

Alguns jocs no competitius són els que tenen com a objectiu facilitar la coneixença i el contacte entre un grup de persones, relaxar-se, o aprende a cooperar.

2 Imagineu que heu de fer una petita campanya publicitària d’un joc:

  • Quina frase publicitària proposaríeu per fer el joc atractiu?
  • Com seria el cartell que dissenyaríeu?
  • Creieu que es poden promocionar de la mateixa manera els dos tipus de joc?
Nota per al docent:

Amb els jocs competitius es venen idees de guanyar, ser el número 1, imposar-se a la resta de persones, etc. Amb els jocs no competitius es ven el plaer de jugar, d’entretenir, de divertir-se (té més pes la diversió que no pas la victòria).

Si ets tutora o tutor…

Et proposem una activitat per reflexionar sobre els aspectes positius i negatius d’una avaluació competitiva.

1  Llegiu atentament aquesta entrevista que va fer la Vanguàrdia al Ken Blanchard ara fa gairebé deu anys (ja veieu que el debat ve de lluny!).

2 Segurament alguns de vosaltres estareu plenament d’acord amb el que respon l’entrevistat i d’altres trobareu afirmacions amb les quals no estareu d’acord. Feu una tria de les sentències que considereu més polèmiques d’aquesta entrevista i comenteu-les a l’aula.

3 El sistema d’avaluació està en un canvi constant per tal d’adaptar-se als alumnes.

  • Considereu que és un sistema competitiu?
  • Creieu que existeix una avaluació que realment no sigui competitiva?

4 Busqueu trets negatius i positius de la manera com el professorat us avalua i feu propostes de millora.