Pantalles i miopia

18 març 19 | La Notícia de la Setmana

Aquesta setmana passada han estat notícia les mesures que el govern xinès i els d’altres països volen emprendre per frenar l’augment de la miopia entre els més joves a causa de l’ús exagerat de mòbils i tauletes electròniques.

Si ets tutor o tutora…

Et proposem una activitat per reflexionar sobre la dificultat de reduir l’ús de tauletes electròniques i mòbils:

1 Fes aquest test visual per saber d’una manera molt general si tens bona vista o potser et convindria fer una visita a l’oftalmòleg.

2 Busqueu informació sobre les mesures que els governs xinès, japonès i de Corea del Sud volen aplicar en algunes de les seves províncies per frenar la miopia entre els estudiants.

  • Us sembla que és possible que aquestes mesures tinguin èxit? Per què?
  • Al vostre centre s’han pres algunes mesures semblants? Si és que sí, expliqueu quines; si és que no, justifiqueu si caldria prendre’n.

Nota per al docent:

Aquí teniu la notícia publicada a El Periódico

Algunes de les mesures que es volen aplicar són aquestes:

  • Prohibir que els professors enviïn els deures als seus alumnes a través de dispositius electrònics.
  • Facilitar estones per relaxar la vista: sortir al pati més sovint i “mirar lluny”.
  • Limitar l’ús dels dispositius electrònics a l’aula a un màxim d’un 30% del temps total de la classe.
  • Fer algunes tasques a mà sobre paper.

Si ets profe de mates…

Et proposem una activitat per treballar la recollida i representació de dades:

1 Estudieu el percentatge de persones que porten ulleres o lentilles a la vostra escola, en aquests tres grups: alumnes, docents i personal d’administració i serveis.

2 Representeu els resultats en un gràfic estadístic i compareu-los.

  • Els percentatges són semblants en els tres grups?
  • Què poden indicar, aquests resultats?

Nota per al docent:

El percentatge corresponent al grup dels alumnes hauria de ser significativament inferior als altres dos. Els alumnes són molt més joves que els docents i el personal d’administració i serveis, i en principi haurien de tenir més bona vista.

3 Calculeu la graduació mitjana de les correccions visuals a la vostra classe.

4 Feu un estudi sobre els tipus d’ulleres (de pasta, metàl·liques, amb vidre a l’aire, etc.).

  • Quins percentatges són de cada tipus?

Si ets profe d’educació física…

Et proposem unes activitats per parlar de les ulleres i la pràctica d’alguns esports: 

1 Feu una llista de les dificultats que tenim a l’hora de realitzar activitats esportives si portem ulleres.

  • Hi ha solucions a aquests problemes? Quines?

Nota per al docent:

Valoreu amb els alumnes si hi ha altres solucions a més de treure’s les ulleres, lligar-se-les o protegir-les. Estaria bé deixar-los temps perquè puguin proposar el disseny d’algun invent.

2 Feu una llista dels esports en els quals convé (o fins i tot és obligatori) fer servir ulleres a l’hora de practicar-los.

  • De què protegeixen les ulleres en cada un d’aquests esports?

3 Descriviu algun exercici o alguna activitat per relaxar la vista o per enfortir els petits músculs responsables dels moviments de la curvatura dels ulls.

Nota per al docent:

Algunes de les activitats que es poden fer són aquestes:

  • Refrescar-se els ulls amb aigua.
  • Fer moviments de relaxació amb els ulls oberts, movent-los en cercle en el sentit de les agulles del rellotge i parpellejant quan s’acaba una volta. Fer-ho, després, en el sentit contrari.
  • Parpellejar, obrint i tancant els ulls amb força 5 vegades durant 8 sèries. És important parpellejar amb freqüència per evitar la sequedat ocular.
  • Descansar seguint la norma anglesa del 20-20-20: per cada 20 minuts que passem mirant una pantalla, hem de mirar algun punt que estigui a una distància de 20 peus (6 metres) com a mínim, durant 20 segons.