Plàstic: l’assassí silenciós

12 març 19 | La Notícia de la Setmana

L’aigua de mars i oceans està cada dia més contaminada. I també hi ha cada dia més residus, com per exemple plàstics. Si som incapaços de no embrutar-la, potser podem trobar maneres de netejar-la. Pensem-hi?

Si ets profe de naturals…

Et proposem una activitat per ser més conscients de la quantitat de plàstics que acumulem als mars i oceans:

1 Llegiu aquesta notícia sobre la contaminació dels additius de plàstics.

  • Per què preocupa que aquests additius s’acumulin en teixits animals, com en els músculs, el fetge i el cervell dels dofins?
  • Què pot passar si també s’acumulen en els teixits dels peixos que pesquem i ens mengem?
  • Què en penses, d’aquest cartell sobre “Les espècies més perilloses del Mediterrani”?

Fes una llista de tres mesures que ajudarien a no embrutar tant els mars i els oceans.

Si ets profe de mates…

Et proposem una activitat per comparar superfícies: 

1 Localitzeu l’illa de plàstic que hi ha al Pacífic (també es coneix com a sopa de plàstic del Pacífic) i compareu-ne l’extensió amb, per exemple, la de països que coneixeu.

  • És més gran o més petita del que havíeu imaginat?
  • Hi ha altres illes de plàstics, als mars i oceans?
  • Quines extensions tenen?

Nota per al docent:

Fonts de consulta que contenen les respostes i que es poden facilitar als alumnes:

Plàstic: l’assassí silenciós

Un món de plàstic

Si ets profe de tecno…

Et proposem unes activitats per pensar solucions a aquest greu problema de contaminació de plàstics del mar:

1 Mira aquesta altra notícia:

2 Expliqueu breument com funciona el sistema de recollida de plàstics que s’hi proposa.

3 Feu una segona llista amb tres invents més que se us acudeixin i que puguin servir per netejar el mar de la gran quantitat de plàstics que hi aboquem.

Si ets profe de llengua…

Et proposem una activitat més distesa per treballar aquest problema:

1 Inventeu noves “espècies” de la Mediterrània i dibuixeu-les i descriviu-les.

Si ets profe de plàstica o tutor…

Et proposem una activitat per conscienciar l’alumnat de l’ús abusiu que fem del plàstic:

1 Feu una llista d’objectes de plàstic que no tenen una utilitat justificable i que acaben, la majoria de vegades, a les escombraries (com els embolcalls plàstics de molts aliments).

2 Proposeu una alternativa (si realment en cal una) a l’ús dels objectes de l’apartat anterior. Intenteu que l’alternativa estigui fabricada amb materials més fàcils de reciclar com el vidre o el cartró.

3 Amplieu aquesta llista d’iniciatives per evitar l’ús de plàstics:

  • Fer servir bosses reutilitzables al supermercat en lloc de bosses de plàstic.
  • Evitar comprar aigua embotellada.
  • Intentar no menjar xiclets.
  • Utilitzar carmanyoles de vidre o metall.
  • ….

4 Si us animeu, podeu pensar alguna acció a la vostra escola promocionant les iniciatives anteriors. Aquí teniu algunes propostes:

  • Fer cartells amb recomanacions i imatges.
  • Buscar i decorar recipients per al reciclatge de plàstics.
  • Inventar un eslògan ben atractiu i penjar-lo a l’entrada de l’escola.
  • Reservar un espai en un racó públic per a les notícies sobre el tema.