Europa i el Brexit

21 gen. 19 | La Notícia de la Setmana

Quan els que ara som adults érem infants i adolescents vèiem majoritàriament Europa com una realitat en construcció. I hi vam voler participar: l’Interrail, el programa ERASMUS, el Carnet Jove Europeu, les trobades de joves europeus, l’interès per aprendre idiomes, etc., van ser per nosaltres activitats motivadores. Avui, en canvi, vivim immersos en les contradiccions europees: les dues velocitats, la gent que qüestiona la Unió Europea des d’ideologies diferents, el control de la immigració…

La setmana passada, el govern britànic va viure un moment de crisi important relacionat amb la sortida del Regne Unit de la Unió Europea (el procés conegut amb el nom de Brexit). Aquest és un cas sense precedents perquè fins ara cap país ha sortit de la Unió de forma voluntària.

Si ets profe de socials…

Et proposem una activitat per entendre què és la Unió Europea i quins eren els seus objectius fundacionals.

1 Respon aquestes preguntes sobre l’origen de la Unió Europea:

  • Quina situació històrica va conduir a la formació de la Unió Europea?
  • Quins eren els objectius inicials d’aquesta comunitat política de països?

2 Endreça cronològicament aquestes institucions i esbrina quina relació tenen entre elles:

Comunitat Econòmica Europea (CEE)                     Unió Europea (UE)

Comunitat Europea (CE)        Comunitat Europea del Carbó i de l’Acer (CECA)

  Comunitat Europea de l’Energia Atòmica (Euratom)

 

3 Pinteu d’un mateix color els països que van entrar a la Unió Europea durant un mateix any. Feu una llegenda en la qual cada color es pugui associar a un any.

4 Investigueu per què el Regne Unit ha decidit sortir de la Unió Europea quan hi ha una bona llista de països (esbrineu quins són) que volen formar-ne part.

Podeu trobar alguns dels arguments que es van fer servir durant el referèndum del Brèxit en aquesta notícia d’Europa Press.

5 Feu la vostra valoració de la Unió Europea.

  • Creieu que és un projecte interessant?
  • Creieu que sempre s’ha comportat d’acord amb el seus objectius fundacionals? Busqueu casos en què sigui així i d’altres en què no.