Guerres i imperis

27 nov. 18 | La Notícia de la Setmana

Aquest mes de novembre s’han fet moltes celebracions relacionades amb el centenari de la fi de la Primera Guerra Mundial, una guerra que va representar la fi de quatre imperis: l’austrohongarès, l’alemany, l’otomà i el rus.

Si ets tutor o tutora, o profe de valors…

Et proposem unes activitats relacionades amb la “treva de Nadal” de 1914, durant la Primera Guerra Mundial.

Tot i la crueltat de la guerra, hi va haver moments en què els valors humans més solidaris van aflorar, uns valors que la guerra havia anihilat. Un d’aquests moments va ser l’anomenada “treva de Nadal” de 1914.

1. Mira aquest vídeo d’una campanya nadalenca britànica inspirada en uns fets de fa poc més de 100 anys. Fixa’t en el logotip que es veu al final de l’anunci.

Nit de Nadal de 1914, Ypres (Bèlgica). Des de la trinxera, els soldats alemanys van començar a cantar Stille Nacht (‘Nit de pau’); des de l’altre costat, els britànics, primer sorpresos i poc després commoguts, es van unir al seu cant. Un alto el foc espontani es va produir aquella nit en què els dos bàndols van confraternitzar: van intercanviar nadales i regals i, fins i tot, van jugar un partit de futbol.

L’episodi, però, no va aconseguir fer canviar el rumb del conflicte i els comandaments d’ambdós bàndols van intentar ocultar qualsevol testimoni de la treva. A l’enemic, ni aigua. La llegenda diu que van guanyar els alemanys (3-2), els que van perdre la guerra, encara que, en realitat, en la Gran Guerra hi van perdre tots, vencedors i vençuts.

Les imatges que has vist pertanyien a un anunci; aquestes són de veritat:

2. Busca informació sobre la treva de Nadal i contesta les preguntes següents:

  • On va tenir lloc majoritàriament? En quina data?
  • En què va consistir aquest episodi?
  • A quins altres llocs es van produir circumstàncies semblants a aquest episodi?
  • Quina relació hi ha entre aquest episodi i la guerra de trinxeres?
  • Dins de quin context caldria situar aquest episodi? En què va consistir la política de “viure i deixar viure”?
  • Com interpretes que aquesta treva es produís justament en el període nadalenc?

3. Amb la informació que has obtingut, redacteu, per parelles, una crònica de l’episodi, com si fóssiu corresponsals de l’època, i elaboreu un podcast a partir del document Guia per fer un podcast.

Heu de representar el rol de corresponsal d’un dels dos bàndols enfrontats durant el conflicte. Seria convenient que, entre tots, abastéssiu totes les nacionalitats dels països que formaven cada bàndol per oferir punts de vista diferents sobre un mateix fet.

Si ets profe de socials…

Et proposem unes activitats relacionades amb alguns dels molts imperis que hi ha hagut al llarg de la història de la humanitat:

1. Llegiu la definició d’imperi al web de la wikipedia i la seva classificació segons la superfície. Després, responeu aquestes preguntes:

  • Quants imperis hi ha hagut al llarg de la història?
  • Quin va ser el més gran amb el territori continu?
  • I amb el territori discontinu?
  • Quin va ser el més petit?
  • Quin es pot considerar que va ser el primer imperi?
  • Quin imperi va tenir més habitants?
  • Quin imperi va tenir la major proporció d’habitants segons el percentatge del total al món?
  • Quin imperi va durar més?
  • Quin imperi va tenir territoris a més continents?

2. Investigueu a quins imperis correspon cada una d’aquestes fotografies. Us donem dues pistes: la primera, que el mapa de l’esquerra correspon a l’any 400 d.C. i el de la dreta, al 1600 d.C, i la segona, que els noms de tots dos imperis rimen.

3. Descobriu com d’extens va arribar a ser l’imperi mongol:

a) Busqueu le dades de l’extensió màxima de l’imperi mongol. (Nota per al docent: L’imperi mongol va arribar a tenir una extensió de 24.000.000 de km2.)

b) Imagineu que els mongols haguessin començat el seu imperi per Portugal.

c) Pinteu el continent europeu, començant per la part més occidental i avançant cap a l’oriental, ocupant la superfície equivalent a la màxima extensió de l’imperi mongol.

d) Abans de començar a pintar-lo, marqueu una línia vertical que indiqui fins on creieu que hauria arribat el seu territori.

e) Ara sí, busqueu les extensions de cada país actual que aneu pintant fins que arribin a sumar la màxima extensió assolida per l’imperi de Genghis Khan i els seus descendents.

  • Us imaginàveu que havia arribat a ser tan gran?

Si ets profe d’anglès…

Et proposem una activitat sobre un text de Stefan Zweig:

1. Traduïu al català o al castellà aquest fragment del llibre autobiogràfic The world of yesterday, de Stefan Zweig, i deduïu quin és l’imperi al qual es refereix.

“For truly I have been detached, as rarely anyone has in the past, from all roots and from the very earth which nurtures them. I was born in 1881 in a great and mighty empire, in the monarchy of the Habsburgs. But do not look for it on the map; it has been swept away without trace. I grew up in Viena, the two-thousand-year-old supernational metropolis, and was forced to leave it like a criminal before it was degraded to a German provincial city. My literary work, in the language in which I wrote it, was burned to ashes in the same land where my books made friends of milions of readers.”

Stefan Zweig
The world of yesterday

Traducció

“Cierto es que me he despojado de todas las raíces, incluida la tierra que las nutre, como, posiblemente, pocos han hecho a lo largo del tiempo. Nací en 1881, en un imperio grande y poderoso, en la monarquía de los Habsburgos. Pero no se molesten en buscarlo en el mapa: ha sido borrado sin dejar rastro. Me crié en Viena, metrópoli dos veces milenaria y supranacional, de donde tuve que huir como un criminal antes de que fuese degradada a la condición de ciudad de provincia alemana. En la lengua en que la había escrito y en la tierra en que mis libros se habían granjeado la amistad de millones de lectores, mi obra literaria fue reducida a cenizas.”

Comenteu quins sentiments transmet Zweig en aquest fragment. Us ajudarà a respondre recordar que l’obra és autobiogràfica…