Qui és el vostre inventor preferit?

6 nov. 18 | La Notícia de la Setmana

El divendres dia 9 de novembre és el dia de l’inventor internacional, un dia per recordar les moltes persones que han ideat i creat coses que han servit per millorar la vida de moltíssimes persones més, d’arreu del món.

Si ets profe de socials…

Et proposem unes activitats per homenatjar les persones que fan invents.

1. Investigueu i descobriu el nom d’una inventora que va tenir una vida apassionant. Només us direm que el dia de l’inventor se celebra el dia 9 de novembre en honor seu.

  • De quina inventora es tracta?
  • Què va inventar?
  • Per què va ser, també, famosa?
  • De qui es va escapar?
  • On va anar?
Nota per al docent:

La inventora en qüestió va ser Hedwig Eva Maria Kiesler, més coneguda pel nom artístic de Hedy Lamarr, que va inventar l’espectre eixamplat de comunicació (el primer pas que va permetre les comunicacions sense cable a llarga distància).

Va ser famosa per la seva carrera d’actriu, una de les més destacades de la seva època, i per ser la primera actriu que va aparèixer nua en una pel·lícula comercial.

Va fugir del seu marit, un empresari d’armament que negociava amb Hitler i Mussolini i que la maltractava. Hedy Lamarr era austríaca però es va nacionalitzar nord-americana.

2. Busqueu informació sobre els vostres invents preferits i descobriu, seguint aquests passos, l’inventor o la inventora que també us agrada més:

  1. Feu grups de quatre persones i trieu quatre invents que us agradin molt o que us semblin admirables.
  2. Tot seguit, busqueu informació sobre cada invent que us permeti saber qui en va ser l’inventor o la inventora (si es coneix).
  3. Després, poseu les llistes en comú i trobeu-hi coincidències.
  4. Quants invents han sortit en més d’una llista?
  • Quin ha estat l’invent més repetit?
  • Qui és l’inventor o la inventora que ha tingut més èxit en la vostra tria, és a dir, que heu anomenat més vegades?

3. Busqueu fotografies per muntar un joc de taula sobre diferents invents:

  1. Treballeu per parelles i busqueu quatre fotografies per parella.
  2. Busqueu informació sobre els inventors de cada objecte, aparell, mecanisme, etc., que apareix en les fotografies.
  3. Imprimiu les imatges de manera que en una pàgina n’hi hagi dues de costat: un invent i un inventor o inventora (no han de coincidir). Jugueu al dòmino amb aquesta mena de fitxes.
  4. Podeu canviar el tipus de joc i buscar, per exemple, parelles de fotos (invent-inventor) capgirant-ne dues cada vegada. En aquest cas cada fotografia va sola. Deixeu-les cap per avall sobre la taula i ja ho tindreu tot a punt per començar a jugar.

4. Llegiu aquest text:

Els invents més importants de la humanitat, els més fonamentals per a la nostra vida quotidiana, són presents en el nostre dia a dia d’una manera tan natural que probablement no els percebem com a invents o creacions de les persones. A més, no en podem saber els creadors, bé perquè el seu origen és massa remot o bé perquè probablement es van crear al llarg del temps amb la col·laboració de moltes persones.

Això no vol dir que no haguem de retre homenatge a aquests invents i els seus inventors.

Poseu-vos en parelles o en grups de tres i discutiu si esteu d’acord en el que diu el text. A continuació, feu una llista de cinc d’aquests invents “invisibles” però fonamentals i poseu-los en comú amb la resta de la classe per fer la llista completa dels invents que voleu “homenatjar”.
Nota per al docent:

Exemples d’invents d’aquesta mena poden ser les llengües, l’escriptura, els nombres, la roda, la vela, els rems, el parasol, els teixits o materials com el ferro, l’alumini, el vidre, el plàstic, el paper…