Ja dormiu prou?

29 oct. 18 | La Notícia de la Setmana

Aquest cap de setmana hem canviat l’horari. A les tres de la matinada del diumenge 28 vam posar els rellotges a les dues. En altres paraules: vam poder dormir una hora més! Tot i així, aquest dilluns segur que molts alumnes hauran arribat a l’escola o a l’institut tan endormiscats com qualsevol altre dia.

Si ets tutor o tutora de grup…

Et proposem una activitat per estudiar quins són els hàbits de son dels alumnes i els factors que fan que no gaudeixin d’un veritable descans.

1. Feu una descripció de la seqüència d’activitats que realitzeu entre l’hora de sopar i el moment en què sona el despertador al matí. Especifiqueu l’horari i la durada de cada activitat posant especial èmfasi en l’hora en què us poseu a dormir. Podeu presentar aquestes dades en forma d’una línia del temps.

2. Llegiu aquestes recomanacions, avalades pels experts de família i escola de la Generalitat de Catalunya, i contesteu les preguntes:

En general, entre els 12 i els 14 anys d’edat es necessiten de 9 a 11 hores totals de son al dia, i a partir dels 14 anys, se’n necessiten de 8 a 10.

A l’adolescència, el son té una característica peculiar: el rellotge biològic dels nois i noies s’altera, i fa que a la nit la son els vingui més tard i que tendeixin a endarrerir l’hora d’anar a dormir. Cal fomentar uns horaris regulars d’anar a dormir per evitar que al matí, quan s’han de llevar per anar al centre educatiu, els manquin hores de son. Els caps de setmana aquest horari pot ser més flexible, però s’ha d’evitar que es desplaci més de dues hores.

En relació amb els aparells electrònics, els experts recomanen no fer-los servir una hora abans d’anar a dormir, ja que la brillantor de les pantalles pot provocar insomni. Per contra, cal procurar fer activitats relaxants com escoltar música tranquil·la, llegir o conversar.

  • Dorms les hores de son que es recomanen?
  • Les activitats que fas abans d’anar a dormir t’ajuden a adormir-te? Per què?
  • Revisa l’horari que has escrit. Què creus que podries modificar per guanyar hores i qualitat de son? Genera un segon horari amb aquests canvis que has proposat tu mateix o tu mateixa.

3. Poseu en comú les conclusions a les quals heu arribat després d’estudiar els vostres hàbits de son:

  • La majoria de vosaltres dormiu prou i teniu bons hàbits, o passa més aviat al contrari?
  • Quines activitats que dificulten un bon son estan més esteses entre vosaltres?

4. Llegiu i digueu-hi la vostra:

Actualment hi ha un debat sobre quina ha de ser l’hora d’entrada dels alumnes d’ESO i Batxillerat als centres educatius. Hi ha experts que recomanen començar a les 9 del matí o fins i tot més tard, ja que se sap que els adolescents tendiu a anar a dormir més tard del que caldria.

  • Quins avantatges i quins inconvenients creieu que tindria la implantació d’un horari d’aquest tipus?