Dia internacional de les Nacions Unides

22 oct. 18 | La Notícia de la Setmana

El 24 d’octubre se celebra el dia de les Nacions Unides, o dia de l’ONU (Organització de les Nacions Unides), des de l’any 1948. Aquest dia es recorda l’entrada en vigor de la Carta de les Nacions Unides, document en què es fixa com a primer objectiu treballar per la pau a tot el món. Aquesta carta es va signar en acabar la Segona Guerra Mundial, concretament el dia 26 de juny de 1945, a la ciutat nord-americana de San Francisco. La Segona Guerra Mundial va ser tan traumàtica per tot el món que es va decidir crear un fòrum on les nacions poguessin discutir sobre els seu problemes sense haver de recórrer als conflictes bèl·lics.

Si ets profe de socials…

Et proposem unes activitats per treballar a classe com s’han anat incorporant els diferents països a l’ONU:

1. Agafeu un mapamundi i aneu-hi anotant la data d’incorporació de cada estat.

Podeu fer servir un codi de colors per diferenciar els països incorporats cada dècada. Per exemple, el color vermell per als països incorporats en la dècada dels anys 40, el verd per als de la dècada dels 50, el blau per als dels 60, i així successivament.

  • Quants països hi ha actualment en aquesta organització internacional?
  • Quin ha estat l’últim país en afegir-s’hi?

2. Investigueu què són les organitzacions associades a l’ONU, o els seus organismes especialitzats. Expliqueu quines són i quins objectius tenen les següents i afegiu-ne almenys tres més:

FAO

  • Nom:
  • Objectius:

ACNUR

  • Nom:
  • Objectius:

3. Compareu com es prenen les decisions en dos dels principals organismes de l’ONU: l’Assemblea General i el Consell de Seguretat.

  • Quins països formen part de cada un d’aquests organismes?
  • Participen tots en condicions d’igualtat?

Nota per al docent

Assemblea General: Tots i sempre. Es reuneixen un cop l’any.

Consell de Seguretat:

– 5 membres permanents (Regne Unit, França, Estats Units, Federació Russa i República Popular de la Xina). Tenen dret de veto (dret d’aturar una llei de forma unilateral).

– 10 membres de torn (elegits per un període de dos anys). No tenen dret de veto.

Si ets tutor o tutora de grup…

Et proposem unes activitats per treballar la pau a classe:

1. Busca una fotografia que et sigui representativa de la pau i compara-la amb les que han triat les teves companyes i els teus companys.

  • Nosaltres hem triat un paisatge muntanyós, pel silenci i la tranquil·litat que s’hi respira… I tu, quina imatge has triat? Per què?

Nota per al docent

Hi ha moltes imatges relacionades amb la pau. Cadascú pot associar-la a imatges molt diferents. Unes de les més compartides són els coloms blancs, els paisatges naturals (muntanyes, mar, desert, etc.) i la llum natural (sol, flama, foc –llar de foc, espelma-, etc).

2. Per acabar, debateu la gran pregunta que ha acompanyat l’espècie humana des que és una mica conscient:

• Assolir la pau és una utopia?

Nota per al docent

Podeu treballar aquestes definicions de pau abans de fer el debat:

  • Tranquil·litat social pública.
  • Estat en què una societat gaudeix de justícia, llibertat i igualtat social, i no està ni en violència ni en guerra.