Timecode i altres “curts”

El diumenge 29 de gener es va celebrar la cerimònia de lliurament dels IX Premis Gaudí a produccions cinematogràfiques. Aquesta gala, organitzada per l’Acadèmia del Cinema Català, té any rere any més ressò i la segueixen milers de persones amants del món del cinema.

filet


T’agraden els curtmetratges?

Timecode es va endur l’estatueta del Premi Gaudí al millor curtmetratge i també, en una altra cerimònia celebrada la setmana següent, el premi Goya al millor curtmetratge de ficció espanyol.

Dirigit per Juanjo Giménez, aquest curt ja acumula més de 60 premis de cinematografia, entre els quals destaca una prestigiosa Palma d’Or del Festival de Cinema de Cannes. A més, ha estat nominat per als premis Oscar de Hollywood. Tot un èxit!

En aquesta notícia et proposem que conegueu una mica el món dels curtmetratges.

 

si-ets-tutorEt proposem que visualitzis els següents curts a l’aula:

piper  alike

1 Expliqueu com eduquen els adults als petits en cada curt.

  • Quin model educatiu us sembla millor? Per què?

2 Fixeu-vos si en alguna fase de l’aprenentatge hi ha moments desagradables.

  • N’hi ha en els dos curts? Quins són?
  • Què és el que més t’incomoda de la teva experiència a l’escola? Comenteu-ho amb els companys.
  • Algun cop t’ha pesat massa la motxilla? Què has fet? Quins materials feu servir a l’escola o a l’institut per treballar?

3 Responeu aquestes preguntes:

  • Si entenem per zona de confort aquelles situacions que ens fan sentir segurs perquè les coneixem i hi estem habituats, quines són les zones de confort de cadascun dels protagonistes dels dos curts?
  • Quins riscos i quins avantatges té sortir de la zona de confort?
  • Els personatges adults dels curts, aprenen alguna cosa? Quina? Què canvien de la seva actitud o comportament?

Si ets profe de llengües...
Parleu a classe de la diferència entre un llargmetratge i un curtmetratge. Investigueu com es fa un curt i, si us hi atreviu, proposeu el repte d’escriure un guió i filmar-lo.
Pot ser un treball interdisciplinari i cooperatiu molt enriquidor.

Disposeu d’un monogràfic sobre què és i com fer un guió cinematogràfic en l’última unitat del llibre de lengua castellana de 4t d’ESO de la col·lecció ATÒMIUM.

taller


Si ets profe d'anglès...
Et proposem que dediqueu una estona a comentar la necessitat o no de traduir els títols de les pel·lícules estrangeres.

1 Fixeu-vos en aquest cas:

La, la, land és una pel·lícula que està gaudint d’un grandíssim èxit a les pantalles de tot el món. Aquí s’ha traduït per La ciudad de las estrellas.

  • Per què creieu que passa això? Considereu que aquesta operació pot facilitar la millora dels índexs d’audiència?

2 Busqueu tres pel·lícules que tenen un títol original molt diferent del títol comercial amb què es va estrenar al nostre país. Valoreu si les hauríeu traduït igual i, en cas contrari, quina alternativa proposeu.



Si ets profe de mates... 
Et proposem que mireu a l’aula el curt Pipas i després feu les activitats.

pipas.png


NOTA PER AL PROFESSORAT
En el curt que us proposem, les actrius estableixen un diàleg fent servir un llenguatge cru i groller. Abans de fer-lo veure a l’aula us recomanem que en feu un visionat previ per valorar com el presentareu als alumnes i si considereu que és prou interessant.


1 Identifiqueu el símbol de la dessuadora de què parlen les dues noies.

  • És realment un símbol d’origen japonès, tal com diuen? Té un altre origen? Quin?

2 Trobeu quins nombres representen aquests símbols propis de matemàtiques i física:

e      φ      c          g

3 Recordeu o investigueu què representa el símbol ∞. Expliqueu quina relació pot tenir amb el nombre π.