“Merlí”, una sèrie d’èxit

Les sèries de televisió estan arrasant a tot el món. En els últims deu anys han proliferat notablement i els nous formats que proposen per explicar-nos històries ens enganxen i ens mantenen pendents dels nous capítols que van sorgint. Un exemple d’aquest fenomen és la sèrie Merlí, que té els seus orígens en la televisió catalana i, a més, ens pot semblar més propera que d’altres ja que narra les vivències de professors i alumnes en un institut.

filet

Què indica que una sèrie és una sèrie d’èxit?

Hi ha sèries que ens poden agradar molt i que podem qualificar de forma objectiva com a bones sèries, però no per això són necessàriament sèries d’èxit. El que ens diu si una sèrie és d’èxit o no és la quantitat de persones que la veuen, o el nivell d’audiència que té. En televisió hi ha diferents indicadors que poden ajudar-nos a determinar l’èxit d’una sèrie.

Com a curiositat, si voleu, podeu consultar els 10 episodis de sèries amb més audiència de la història. I les sèries més vistes actualment.

Si ets profe de mates...Et proposem que comparis l’èxit de la sèrie Merlí amb el d’altres sèries.

1 Busqueu informació sobre els diferents indicadors d’audiència televisiva (share, rating, índex d’audiència, etc.):

  • Què mesura cadascun?
  • Imagineu que feu un programa de televisió i que la població que el pot veure són els vostres companys de classe. Calculeu quins són els indicadors d’audiència si quan s’emet la sèrie la veuen tots els vostres companys menys cinc que estan mirant un altre programa i dos que tenen el televisor apagat.

2 Compareu els indicadors d’audiència de diferents sèries de televisió.

  • Busqueu informació sobre les xifres d’audiència que van tenir de mitjana la primera temporada de Merlí i d’altres sèries emeses a Catalunya (Polseres Vermelles, Plats Bruts, La Riera…). Què es pot dir sobre l’èxit de Merlí a partir d’aquestes dades?

3 Raoneu fins a quin punt són reals les conclusions extretes a partir dels indicadors d’audiència a partir d’aquestes qüestions:

  • Atenent als indicadors d’audiència, podem comparar els resultats que obtenen sèries televisives internacionals amb sèries que només s’emeten a Catalunya?
  • Les descàrregues de capítols i el visionat en línia afecten d’alguna manera els indicadors d’audiència d’una sèrie?
  • Les xifres d’audiència són una garantia de la qualitat de la sèrie? És a dir, com més audiència té una sèrie més bona és aquesta?

NOTA PER AL PROFESSORAT:
La sèrie “Merlí” ha tingut molt bona recepció per part de l’audiència. De mitjana, exceptuant l’últim, els episodis de la primera temporada van acumular 559.000 espectadors, amb una quota de pantalla del 18,2%. Entre les franges d’edat d’entre 13 i 24 anys, Merlí obté una quota de pantalla del 41,2%. A la resta de franges és menor i se situa entre el 15 i el 20%.

Si ets profe de Cultura i valors ètics...

Et proposem que treballis amb els teus alumnes la diferència que hi ha entre èxit i qualitat:

1 Comenteu a classe quins criteris permeten mesurar la qualitat d’un programa.

  • És bo tot el que ens agrada?
  • Quin criteri fa que un programa sigui “bo”, segons tu?

2 Consulta la definició de teleporqueria del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). Podeu treballar amb el termòmetre de la teleporqueria que trobareu a la sessió 26 del llibre de Cultura i valors ètics de 2n d’ESO de la col·lecció Atòmium, titulada “Veure la televisió”.

veure-la-tele

  • Hi ha gaires coincidències amb els criteris que heu consensuat abans?

3 Poseu exemples de les diferents combinacions d’èxit i qualitat.

  • T’has enganxat mai a un programa tot i ser conscient que no tenia gaire qualitat? A quins? Coincideixen amb els dels teus companys i companyes? Per què passa això?

Si ets profe de llengua...

 

El professor de filosofia de la sèrie Merlí és tot un personatge. Et proposem que el conegueu una mica millor i en feu una descripció psicològica original.

1 Mireu i escolteu què diu l’actor Francesc Orella del personatge que interpreta, Merlí:

2 Elaboreu una llista de característiques que defineixen la manera de ser i d’actuar de Merlí, i que expliquen per què té tanta empatia amb els alumnes. Atreviu-vos a descriure aquest professor tan “polièdric” i especial fent servir paraules d’aquesta llista.


Si ets profe de lengua castellana...

Hablando de filosofía, te proponemos un trabajo sobre los textos humanísticos.

1 Leed el texto: “¿Hay que empezar el curso pegándole fuego al profesor de filosofía?

2 Escribid un artículo parecido al que habéis leído. Podéis ponerle un título similar: “¿Hay que empezar el curso pegándole fuego al profesor de lengua, mates o plástica?”


NOTA PARA EL PROFESORADO:
En el libro de Lengua castellana y literatura 4ESO de la colección Atòmium tenéis una propuesta de taller  con actividades sobre los textos humanísticos.