La primavera, el nas altera

L’arribada de la primavera ens anima per diversos motius, en primer lloc perquè tenim més hores de sol cada dia i les temperatures pugen. Són condicions favorables perquè moltes espècies de plantes es reprodueixin. Algunes, per a fer-ho, deixen anar a l’aire els seus gàmetes masculins (el famós pol·len). Però no tot són flors i violes (mai millor dit), el cos d’algunes persones respon de forma exagerada quan reacciona amb el pol·len que els ha entrat per les vies respiratòries. Quan passa això, diem que es pateix una al·lèrgia.

filet

 Quines plantes ens fan esternudar a la primavera?

En un metre cúbic d’aire hi podem trobar pol·len de moltíssimes espècies vegetals. Segons la zona, predominen uns tipus de pol·len o uns altres.

Si ets profe de mates o naturals

Et proposem una activitat per a saber quins són els tipus de pol·len que predominen en les diferents regions catalanes.

1 Investigueu quants companys i companyes de classe són al·lèrgics a algun tipus de pol·len.

  • Quants companys i companyes saben que són al·lèrgics? A quines plantes ho són?
  • Quants companys sospiten que també ho poden ser? Per quin motiu ho sospiten? (Esternuden més a la primavera, tenen inflamacions a la pell i a les mucoses, els ploren els ulls…).
  • Feu un diagrama de sectors per a representar el percentatge de la classe afectat per al·lèrgies.

2 Esbrineu quins són els tipus de pol·len predominants en diferents regions de Catalunya.

  • Entreu al web d’Aerobiologia del Laboratori d’Anàlisis Palinològiques de la UAB  i busqueu-hi informació sobre les principals espècies que emeten els diferents tipus de pol·len. Busqueu una foto de cada planta. En reconeixeu alguna?
  • A continuació, consulteu el web polenes.com i busqueu quins són els pòl·lens al·lèrgens predominants a diferents zones de Catalunya en el que portem de primavera.

3 Analitzeu aquest gràfic:

Santa-Cruz

  • S’assembla als gràfics que heu trobat a l’apartat anterior?
  • A quina estació de l’any trobeu el pic de concentració de pol·len més alt? Per quin motiu creieu que passa això?

4 Informeu-vos sobre altres tipus d’al·lèrgies estacionals, que no siguin provocades pel pol·len. Per exemple, heu tingut algun encontre amb el mosquit tigre?

mosquit-tigre

  • Per què la picada d’un mosquit tigre acostuma a provocar una reacció al·lèrgica més forta que la dels mosquits que ja coneixíeu i amb els que sempre hem conviscut?
  • El mosquit tigre pon el ous en petits bassals d’aigua. Feu una batuda a l’escola, a casa i als voltants a la recerca de llocs on és fàcil que s’acumuli l’aigua de la pluja.
  • Prepareu un recipient per a deixar aigua a la intempèrie i, passats uns dies, recolliu-la i examineu-la al microscopi o amb una lupa binocular. Expliqueu-nos què heu trobat i envieu-ho a l’adreça comunicacio@grec.cat. Si ho acompanyeu amb imatges, us ajudarem a identificar el que hi trobeu.

I en els nostres llibres de text…
En els llibres de Matemàtiques 1 ESO i Matemàtiques 3 ESO de la col·lecció Atòmium, la unitat 11 i 13, respectivament, parlen d’estadística i interpretació de gràfics i us poden ser útils per a desenvolupar alguns dels punts que us proposem.

Si ets profe de llengües

Et proposem que treballeu el tractament de la informació i la competència digital construint un megajoc de preguntes i respostes relacionades amb les al·lèrgies.

trivialPodeu prendre com a referència i model el conegut joc del trivial. Aquí us deixem algunes idees sobre com organitzar-lo. Ho podeu fer en llengua catalana o en llengua castellana:

1 Per grups, repartiu-vos aquests temes, navegueu per la xarxa i aconseguiu-ne tota la informació que pugueu:

  • Al·lèrgies alimentàries
  • Al·lèrgies a animals
  • Al·lèrgies a plantes
  • Intoleràncies
  • Símptomes de les al·lèrgies i les intoleràncies
  • Tractament de les al·lèrgies i les intoleràncies

2 Elaboreu (per grups també) una bateria de 10 preguntes curtes amb les corresponents respostes correctes.

Per exemple:
D’on procedeix el terme “al·lèrgia”?
Del grec

3 Un cop corregides, escriviu cada pregunta en una targeta de cartolina.

  • Podeu organitzar-les per color segons diferents criteris (els temes, salut, curiositats, història, llengua, naturals…).
  • També les podeu escriure a l’ordinador i imprimir-les en cartolines, retallar-les i barrejar-les. Munteu també un tauler de joc. Un passem un parell de plantilles imprimibles en color i blanc i negre.

4 Les normes de joc les podeu acordar entre tots. Podeu jugar per equips o individualment en petits grups, com vulgueu.


Nota per al professorat:

Si us hi atreviu, podeu muntar el joc amb el kahoot.

Necessitareu completar cada resposta correcta amb tres d’incorrectes. Les preguntes surten en pantalla i tots els alumnes responen amb el seu mòbil. Molt divertit! Si no hi esteu avesats, hi ha diversos tutorials  a la xarxa.

Fins i tot cada grup pot muntar el seu kahoot!


I en els nostres llibres de text…
En el llibre de Llengua catalana i literatura 1 ESO de la col·lecció Atòmium, en la unitat 1 trobareu com formular preguntes (per a una entrevista o un test) que us poden ser útils per a fer l’activitat que us proposem.

En el llibre de Lengua castellana y literatura 1 ESO de la col·lecció Atòmium, en la unitat 8 trobareu com formular preguntes (per a una entrevista o un test) que us poden ser útils per a fer l’activitat que us proposem.