El bombardeig d’un comboi humanitari

Dilluns de la setmana passada va ser notícia el bombardeig d’un comboi humanitari format per una trentena de camions que va matar una vintena de persones, totes civils: els conductors dels camions i personal de la Mitja Lluna Roja siriana, tots voluntaris. L’objectiu del comboi era fer arribar ajuda humanitària, sobretot aliments, medicaments i mantes, a milers de persones que es troben atrapades entre fronts de guerra a la ciutat d’Alep, al nord-oest de Síria.

filetEs pot diferenciar entre acció de guerra i crim de guerra?

L’efecte immediat més terrible d’aquesta acció, a més de la mort de persones innocents, és que si no arriba la càrrega d’aquests combois les persones que viuen atrapades entre fronts de guerra no tenen la possibilitat d’alimentar-se bé i molt menys de guarir-se les ferides i curar-se de les malalties que pateixen. Aquest bombardeig va ser un crim de guerra.

Si ets profe de Cultura i valors ètics...

Et proposem que feu un debat sobre la situació que viuen les persones que estan atrapades en zones de guerra.

Les guerres són un fracàs dels valors de la humanitat. Totes les accions de guerra ens avergonyeixen però encara hi ha accions pitjors, que anomenem crims de guerra.
El bombardeig d’aquest comboi humanitari ens recorda que hi ha milers i milers de persones que ja fa anys que pateixen setges i no tenen ni tan sols aigua potable a la seva disposició.

humanitarian-aid1 Visualitzeu aquest vídeo de Metges sense fronteres.

2 Documenteu-vos per internet i intenteu trobar la diferència entre acció de guerra i crim de guerra. I també sobre les diferents organitzacions que col·laboren sobre el terreny: la Mitja Lluna roja siriana, Metges sense fronteres, etc.

3 Llegiu aquest exemple:

El bombardeig de la ciutat de Guernica, al País Basc, durant la Guerra Civil Espanyola, va ser un crim de guerra perquè es va dirigir contra una població civil indefensa. A més, l’operació no tenia valor militar: ni servia per a conquerir territori ni per a destruir forces enemigues. Més tard es va demostrar que aquell terrible bombardeig va ser un autèntic banc de proves per als avions del règim feixista de l’Alemanya nazi que participarien després a la Segona Guerra Mundial.

4 Podeu plantejar alguna d’aquestes preguntes per facilitar l’inici i el desenvolupament del debat:

  • Per què no fugen, les persones que hi ha en zones de guerra completa? Decideixen quedar-se o no tenen més remei que fer-ho?
  • Per què el personal sanitari de les organitzacions internacionals i oenagés es queden en aquestes zones?
  • Què podem fer nosaltres, des de tan lluny, per ajudar aquests milers de civils que sobreviuen en zones de guerra?
  • Sabríeu distingir més crims de guerra succeïts a la guerra de Síria?

5 Per acabar, redacteu o expliciteu les conclusions del debat que heu mantingut. A partir de tot això, podeu concretar alguna acció o compromís que pugueu prendre com a grup.


I en els nostres llibres de text:
En el llibre de Llengua catalana i literatura 4 ESO de la col·lecció Atòmium, en la unitat 3 teniu pistes sobre com preparar la intervenció en un debat.

si-ets-profe-de-socials-o-plasticaEt proposem que analitzeu a l’aula el quadre “Guernica” de Picasso.

1 Podeu ajudar-vos amb aquest procediment del llibre de 4t de Ciències Socials de la col·lecció Atòmium.

analisi-pintura

2 Després, busqueu altres imatges que també representin la denúncia d’accions i crims de guerra. Amb les imatges podeu fer-ne un mural, un passi amb música de fons, un muntatge audiovisual alternant imatges reals amb imatges artístiques…

Article relacionat: El règim sirià bombardeja dos hospitals a Alep (Tomás Alcoverro a La Vanguardia)