La Marató de TV3 sobre diabetis i obesitat recapta més de 7 milions d’euros

La Marató de TV3 és una telemarató amb finalitat solidària que organitza TV3 un cop l’any. L’objectiu és recaptar diners per a poder investigar la cura i el tractament de malalties diverses. Sempre es fa uns dies abans de Nadal. Enguany se n’ha fet l’edició número 24, ja que s’ha celebrat des de l’any 1992 ininterrompudament.

filet

Sucre i pes, ni poc ni massa

Aquest any s’ha parlat de la diabetis i l’obesitat. Durant quinze hores, persones de molts àmbits diferents, moltes relacionades amb aquestes malalties i trastorns, han intervingut en el programa per a informar, divertir, sorprendre, emocionar i conscienciar.

 Si ets profe de mates...

Et proposem una activitat per a definir els marges de sucre en sang entre els quals es dóna la diabetis.

Busqueu informació sobre el conjunt de malalties que coneixem com a diabetis i responeu:

  • Quina substància està desequilibrada en aquestes dolències? Per què es produeix aquest desequilibri?
  • Com es diu la situació en què hi ha una presència excessiva d’aquesta substància a la sang? I quan no n’hi ha prou?
  • Quin és l’interval de concentració normal d’aquesta substància?
  • Dibuixeu una recta numèrica, gradueu-la amb els valors de concentració i representeu-hi els segments que corresponen als intervals anteriors.

 NOTA PER AL PROFESSORAT

Com a norma general, es considera que es produeix hipoglucèmia quan la concentració de glucosa en sang és inferior als 60 mg/dl, i que la hiperglucèmia es dóna per sobre dels 180 mg/dl. Es tracta de valors de referència, no de xifres absolutes i exactes.


 I en els nostres llibres de text…
En el llibre Matemàtiques 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, la unitat 6 tracta les unitats de mesura,
entre les quals trobareu les de volum i capacitat.

Si ets profe de naturals...

Et proposem que experimenteu amb la quantitat de sucre que tenen alguns aliments.

Aprofiteu les dades de l’activitat de matemàtiques i compareu la dolçor d’alguns menjars i begudes amb els valors de referència de la diabetis.

  • Prepareu una beguda hiperglucèmica: poseu en un litre d’aigua tant de sucre com calgui perquè el resultat superi la concentració mínima de la hiperglucèmia. Haureu de calcular la quantitat de sucre que toca per litre.
  • Feu un tast petit del resultat: el trobeu molt dolç o poc?
  • Agafeu el vostre refresc favorit i compareu la seva dolçor amb la de la beguda hiperglucèmica: és més o menys ensucrat? Què se’n pot deduir, d’aquest resultat?
  • Mireu en les etiquetes de diferents aliments quina quantitat de sucre contenen i compareu-ne les quantitats amb la informació de les activitats anteriors. De quins se n’ha de vigilar el consum? Expliqueu per què.

NOTA PER AL PROFESSORAT

Remarqueu que prendre ocasionalment més sucre del normal pot resultar bo si després es fa una activitat física per aprofitar la seva energia. Fins i tot pot ser necessari per a recuperar-se després d’una despesa energètica important. Com us dèiem abans: ni poc, ni massa.


 I en els nostres llibres de text…
En el llibre Biologia i geologia 3 ESO, de la col·lecció Atòmium, en les unitats 1 i 5 trobareu informació
sobre la dieta equilibrada i les malalties relacionades amb les alteracions hormonals, com la diabetis.

Si ets profe de Cultura i valors ètics...Et proposem que organitzeu una taula rodona o un debat sobre l’organització de campanyes solidàries. Podeu formar dos grups, un a favor i l’altre en contra.

1 Definiu els papers: a favor, en contra i un moderador o moderadora. Sempre s’han d’argumentar les idees de les diferents posicions com es proposa en aquest document.

2 Establiu les normes de funcionament.

 3 Us proporcionem algunes idees per a debatre:

  • Les campanyes solidàries han de cobrir les mancances en l’àmbit social on no arriba l’estat.
  • Campanyes com la marató estimulen la solidaritat.
  • Les campanyes fan visibles problemes que passen desapercebuts al gran públic.
  • L’estat inverteix en les coses més necessàries i queden desateses altres coses que no ho són tant.
  • Bona part de les donacions van a despeses d’organització.

I en els nostres llibres de text…
 En el llibre de Cultura i valors 3 ESO, de la col·lecció Atòmium, en la sessió 10
s’exposa com preparar una argumentació.

Si ets profe de llengua...

Hiperglucèmia, hipoglucèmia, obesitat, dolçor, ensucrat…”. Parlem de prefixos i sufixos? Et proposem que treballis la formació de mots per sufixació i prefixació.

1 Recordeu a classe els diferents mecanismes de formació de paraules, sobretot l’ús de sufixos i prefixos.

2 Podeu fer una activitat més lúdica, una mena de cursa buscant en un temps determinat el màxim de paraules de la mateixa família que…

  • malaltia (emmalaltir, malalt, malatís, malaltó…)
  • sucre (ensucrar, ensucrat, sucrer, sucreria, sucrol, sucroclàstic, sucraire…)
  • glúcid o glucosa (glucèmia, hipoglucèmia, hipoglucèmic, hiperglucèmia, hiperglucèmic, glucòsid, glúcic, glucosúria…
  • dolç (dolçor, dolcesa, dolços…)
  • aliment (alimentació, retroalimentar, alimentar, alimentari, alimentador, alimentista, alimentós…)
  • concentrar (hiperconcentrat, concentració, reconcentrar, concèntric, concentrador…)
  • consum (consumible, consumidor, consumició, consumidorisme, consumit, consumisme, consumpció…)

3 Analitzeu morfològicament les paraules trobades.


NOTA PER AL PROFESSORAT

Podeu organitzar el joc com vulgueu. És divertit sortir per torns a completar una llista a la pissarra, o anar-se passant un paper i que cada alumne afegeixi un terme a una de les famílies i jugar per equips, o posar determinades condicions (han de ser noms i adjectius o verbs, per exemple).

I en els nostres llibres de text…
En el llibre Llengua catalana i literatura 3 ESO, de la col·lecció Atòmium, en la unitat 10
trobareu informació sobre la derivació per prefixos, sufixos i infixos i moltes activitats de pràctica.

Si ets profe de lengua castellana...

Te proponemos que trabajéis un texto publicitario, elaborando un tríptico para difundir información sobre la diabetes y las actividades que se organizan para recaudar fondos para la investigación.

1 Consultad diferentes fuentes para obtener información. Podéis trabajar en equipo. Por ejemplo:

2 Distribuid la información en seis partes, una para cada cara del tríptico.  Por ejemplo:

  • tripticoQué es la diabetes
  • Tipos de diabetes
  • Diagnóstico y tratamiento
  • Día mundial de la diabetes
  • Actividades
  • Asociaciones
  • Testimonios
  • Datos
  • Investigación
  • Alimentación

3 Diseñad el tríptico y montadlo. Tened en cuenta cómo doblaréis el papel.

el-folleto

  • Decidid el eslogan o frase principal de la “portada” del tríptico y buscad imágenes o elementos gráficos que apoyen el texto.
  • Acordad los aspectos formales (tipografía, títulos, diagramas o tablas, imágenes…).
  • Utilizad el Word para confeccionar el tríptico. Es importante no sobrecargar de texto las páginas.

4 Exponed y comentad los diferentes modelos en clase.

Podéis consultar cómo crear un folleto.


I en els nostres llibres de text…
En el llibre Lengua castellana y literatura 3 ESO, de la col·lecció Atòmium, en la unitat 6 trobareu informació sobre el text publicitari, models de fullets i pautes per a elaborar un cartell i en la unitat 10, es parla del fullet o tríptic publicitari.