El planeta Mart

Ja fa unes quantes setmanes que el planeta Mart és notícia per la descoberta d’aigua líquida a la seva superfície. La NASA ho va anunciar en un article publicat a la revista Nature Geoscience el 27 de setembre passat. L’estrena de l’espectacular pel·lícula de Ridley Scott The Martian ha contribuït a fer que se’n parli, i molt. I és que tot el que envolta la possibilitat de trobar vida a Mart durant els pròxims anys genera molta curiositat i interès.

filet

Quina durada tindria, un viatge tripulat a Mart?

I tot el que envolta la possibilitat d’enviar a Mart, durant els pròxims anys, un coet tripulat, potser encara genera més emoció! Experts de la NASA (l’agència governamental dels Estats Units responsable de l’exploració de l’espai) estan investigant els efectes que poden tenir els mesos d’ingravidesa a què estarien sotmesos els astronautes durant el seu vol fins al planeta roig. Se sospita que amb una gravetat un 62% inferior a la de la Terra, els astronautes tindran grans dificultats per a desplaçar-se per la superfície de Mart en arribar-hi.

Si ets profe de mates...

Et proposem una activitat per a calcular quants dies calen per a viatjar a Mart amb la tecnologia aeroespacial actual.

1 Reuniu informació sobre un possible vol a Mart:

  • Informeu-vos sobre la distància que hi ha entre la Terra i Mart. És sempre la mateixa? Quan és mínima?
  • Busqueu informació sobre la velocitat de creuer a què pot desplaçar-se un coet capaç de dur tripulació i arribar a Mart. Preneu com a referència els vols de les missions Apolo, amb destí a la Lluna.

2 Calculeu la durada d’un trajecte de la Terra a Mart.

  • Pareu atenció a la conversió d’unitats: no és el mateix la velocitat en quilòmetres per segon, quilòmetres per hora, metres per segon, etc.
  • En quina unitat de temps és millor presentar el resultat?

3 Compareu els resultats amb les dades de missions espacials reals a Mart.

  • Busqueu a internet quants dies van trigar a arribar a Mart les últimes sondes espacials enviades aquest segle.
  • Feu la mitjana d’aquests valors i compareu-la amb el càlcul teòric que heu fet abans. Són molt diferents?
  • Quines condicions creieu que s’han de tenir en compte per a preparar una missió tripulada a Mart? Són totes de caire matemàtic?

Si ets profe de tecno...

Et proposem que investigueu sobre què és una sonda espacial. Pots plantejar als teus alumnes aquestes preguntes:

  • Quina diferència hi ha entre una nau tripulada i una sonda?
  • Què és un satèl·lit artificial? Com funciona?

Si ets profe de naturals...

Et proposem que conegueu més a fons els moviments i les posicions dels diferents cossos del sistema solar que entren en joc en la planificació d’un viatge espacial. Aquí tens algunes preguntes que us poden servir de pauta:

  • Quins són els moviments dels planetes del sistema solar?
  • Quina forma tenen les òrbites* dels planetes al voltant del Sol? Estan sempre a la mateixa distància?
  • Què és l’afeli? I el periheli?
  • Dibuixeu la trajectòria que seguiria una nau espacial enviada des de la Terra fins a Mart. Després, busqueu informació sobre com són en realitat aquests viatges. El recorregut que segueixen s’assembla a la trajectòria que heu dibuixat?
  • Investigueu a quines dificultats s’enfronta el cos humà durant un viatge espacial de llarga durada. Elaboreu-ne una llista.
*L’òrbita de transferència de Hohmann és una òrbita parabòlica que permet la trajectòria més eficient
(quant a temps i/o energia) en els viatges interplanetaris.

I en els nostres llibres de text…
En el llibre Biologia i geologia 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, en la unitat 1 treballem
el sistema solar, els moviments dels planetes i hi trobareu imatges i esquemes que us ajudaran
a entendre les diferents posicions dels cossos celestes.

Si ets profe de llengua catalana o castellana...

Et proposem la creació d’un anunci publicitari en petits grups.

  • Llegiu aquesta notícia. També podeu visionar aquest vídeo. O llegir algunes crítiques al projecte.
  • Prepareu un text publicitari en el qual es demanin viatgers civils, no especialistes ni astronautes que vulguin fer el viatge.
    Recordeu les característiques que ha de tenir el text publicitari (imatge, eslògan, logo; en aquest cas, perfil del candidat o candidata, etc.).
  • En treballar l’anunci, penseu on el publicaríeu: a la ràdio, a la televisió o en un mitjà de comunicació imprès (diari, revista).

The MartianUna altra proposta consisteix a fer la crítica
cinematogràfica de la pel·lícula The Martian
o un article d’opinió sobre el tema.


I en els nostres llibres de text…
 En el llibre Llengua catalana i literatura 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, en la unitat 10
treballem l’article d’opinió i en el llibre Lengua castellana y literatura 3 ESO,
trobareu pautes per a fer aquest tipus de text en la unitat 1.

En el llibre Lengua castellana y literatura 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, en la unitat 2
trobareu pautes sobre com fer una crítica cinematogràfica i en la unitat 12,
sobre l’elaboració d’un cartell publicitari, que també teniu en la unitat 6 del llibre de 3r.

 Si ets profe d'anglès...

Et proposem que amb els alumnes facis un exercici de comprensió oral i creació escrita.

  • Visioneu el tràiler de la pel·lícula “The Martian”, en anglès. Disposeu també de la versió subtitulada en castellà.
  • Comenteu-ne l’argument i demaneu als alumnes que l’escriguin amb frases curtes i simples. Publiqueu-ne els resums en el blog de classe o del centre.