“Quina responsabilitat!”

Això és el que em va respondre un il·lustrador quan li vaig proposar que il·lustrés un dels nostres llibres de primària. Recordava com havia començat a dibuixar atret pels dibuixos d’un dels seus llibres d’escola i el va impressionar pensar en tota una generació de nens aprenent amb les seves il·lustracions. I a mi em va agradar que no ho considerés un encàrrec menor. Perquè no ho és en absolut.

Al llarg del curs, les il·lustracions de material escolar són, potser, les que tindran entre mans els nens durant més hores.

A Text-La Galera col·laborem amb il·lustradors que dibuixen amb el mateix rigor tant si treballen en projectes escolars com si treballen en qualsevol àlbum il·lustrat que els pot reportar més prestigi. Ens agrada treballar amb il·lustradors amb caràcter que deixen el seu segell al llibre.

Cliqueu a les golfes d’aquesta masia. masia

Veureu que l’Aleix Pons, amb un dibuix perfectament documentat, ens regala un grau de detall que mai no li hauríem exigit. És evident que gaudeix fent aquesta feina.

Fixeu-vos, ara, en aquestes il·lustracions del llibre de matemàtiques Tram 2.0.

Primaria

Roger Zanni, a més a més d’il·lustrar els conceptes matemàtics que li demanàvem, afegeix un fil narratiu paral·lel que va desenvolupant al llarg de totes les planes; una sèrie de personatges acompanyen el nen al llarg del curs.

Observeu, per exemple, com interpreta Òscar Julve en dues pantalles del nostre projecte digital llengua.eso els conceptes “morfologia” i “sintaxi”.

morfologia

sintaxisRealment, de vegades una imatge val més que mil paraules.

I mireu com il·lustra un concepte similar Pablo Velarde en el llibre de castellà.eso:

sintagmas

Un mateix concepte, dues narracions!

La rebuda d’il·lustracions és un dels moments més emocionants del procés editorial. Quan veus que la carpeta compartida belluga i cliques l’arxiu és talment com obrir un regal. Amb aquella incertesa… amb l’esperança que s’ajusti al que havies demanat, però que alhora et sorprengui.

Us en posaré un exemple:

Al Projecte Atòmium, els darrers llibres que hem publicat per a ESO, les unitats comencen amb dues vinyetes. L’il·lustrador en rebia un guió que havia de resoldre gràficament. El document d’encàrrec que vam enviar des de l’editorial per a un dels còmics de l’àrea de física deia més o menys:


A la primera vinyeta, hi veiem el senyor Ernest Rutherford, tot concentrat, realitzant un experiment al seu laboratori. A dalt, un cartellet diu: “A principis de 1911, Ernest Rutherford va descobrir que els àtoms són pràcticament buits”.
A la segona vinyeta, hi veiem el senyor Ernest Rutherford, amb cara de content i un munt de fulls a les mans. A dalt, un cartellet que diu: “De fet, per a ser més precisos, podríem dir que va ser un conjunt d’àtoms anomenat doctor Rutherford que va descobrir la seva pròpia naturalesa”.


Què ens va arribar en el document de retorn de Pedro Rodríguez?
Descobriu-ho.  Desemboliqueu el regal amb un sol clic.

jpegSón tots aquests petits regals els que van vestint i enriquint els nostres llibres. Esperem que vosaltres, que hi treballeu, en gaudiu tant com ho fem nosaltres al llarg de tot el procés d’edició.

Carme Solé
Directora d’art de Text-La Galera