En aquesta ocasió ens hem acostat a un centre de l’Eixample Dret de Barcelona, l’escola Santa Anna, del carrer Bailèn 53. Parlem amb el seu director, Jordi Cortès, amb qui us convidem a repassar com estan vivint aquest curs i com segueixen els temes d’actualitat que influeixen en la vida escolar.

Entrevista Jordi Cortès

Hola, Jordi, explica’ns primer quines matèries i cursos imparteixes…

 Faig Ciències Socials a l’ESO.

 I com van les energies ara que acaba aquest trimestre?

Aquest és un trimestre realment llarg. Per sort, al nostre centre fem una sèrie d’activitats (el Treball de Síntesi, el Projecte de Recerca, el Centre d’interès de Primària…) que trenquen una mica el ritme del curs. Això ajuda a fer més passadora la llargada del trimestre. Per contra, la preparació d’aquestes activitats comporta un desgast fort d’energies. De totes maneres, els docents traiem energies d’allà on sigui, si no és impossible tirar endavant la nostra feina.

 Quins són els reptes principals que us plantegeu a l’escola per als propers mesos?

Bàsicament, en tornar de Setmana Santa, toca pensar en el final de curs. Això vol dir no només la part acadèmica, sinó també la festa de final de curs de Primària i l’obra de teatre de 4t d’ESO (dos dels puntals del nostre centre). A això hi hem d’afegir el Sant Jordi (un altre clàssic) i activitats que encara falten per fer.

 Penseu ja en el curs vinent? En la LOMCE?

Sí. És inevitable, però pensem en qüestions pràctiques: noves activitats, canvis a fer, nous projectes… En la LOMCE no hi pensem gaire, la veritat. Com que pensem que és una llei política, farem tot el possible perquè afecti al mínim la nostra tasca educativa.

 Com porteu el tema de les noves tecnologies?

 Amb racionalitat, entenent-les com una eina educativa més; una eina que té molt de valor però de la qual no ens podem fer esclaus.

 Quines activitats organitzeu a l’escola per Sant Jordi?

 Per Sant Jordi fem festa grossa. Els alumnes de 4t d’ESO són els responsables que aquesta funcioni. Es fan gimcanes, finals de futbol i bàsquet, xocolatada i lliurament als alumnes del llibret amb les millors narracions i poemes fets per ells. L’estructura la reproduïm amb els més petits. En aquest cas, els responsables són els alumnes de 2n d’ESO.

Què recomanaries als futurs mestres i als mestres joves?

Vocació; sense aquesta la nostra professió no és possible. I preparació, molta preparació. Ensenyar no és fàcil. L’ensenyament necessita professionals molt ben preparats; i més en un país com el nostre, en què els diferents indicadors ens mostren que hi ha molta feina a fer. Per a mi la preparació no es limita només als coneixements pedagògics i de la teva àrea. El mestre ha de ser una persona amb inquietuds culturals i humanistes.

 Coneixeu els nostres materials? N’utilitzeu? Com els valoreu?

Sí, els coneixem i fem servir bastants llibres vostres, sobretot a secundària. La valoració és força positiva, però, com sempre passa, tot és millorable. Això últim també es podria aplicar al funcionament del nostre centre, és clar.

 Socialitzeu els materials?

 Sí. És una iniciativa que va sortir dels representants de pares i mares del Consell Escolar.

Quins materials i continguts trobeu a faltar? Per quines línies ens recomaneu avançar i renovar?

Des de la meva àrea de Socials, trobo a faltar quadernets de temes específics com els que hi solen haver per a les àrees de matemàtiques o llengües. Podrien anar bé per als alumnes que necessiten un reforç. També trobo a faltar, als llibres de text, materials (textos, exercicis, gràfics…) amb un grau de complexitat més alt pensat per als alumnes que van més bé.

I, finalment: t’agrada fer de mestre? En quin cicle et sents més còmode? Si poguessis fer un curs de formació, sobre què el faries?

Com he dit abans, no concebo que hi hagi persones que facin de mestre sense que els agradi. Això que és extensible a les altres professions, en el cas de l’educació penso que és imprescindible. En el meu cas concret, des que era estudiant de batxillerat ja tenia ben clar que em volia dedicar a l’ensenyament i, concretament, a la geografia i la història.

Des de ja fa molts anys el meu àmbit d’actuació és la secundària i, és, per tant, el terreny on em moc més bé.

Cursos de formació en fem contínuament. Els darrers anys n’hem fet molts sobre l’ús de les noves tecnologies, els canvis metodològics que aquestes comporten en l’ensenyament… Trobo a faltar algun curs que ens ajudi a orientar-nos en aquesta selva en què s’està convertint la xarxa. Hi ha moltíssims materials –molt bons alguns d’ells-, però es fa difícil arribar-hi de tants que n’hi ha.

Escola Santa Anna