competencies-basiques-parlemneAmb aquest article iniciem una sèrie d’entrades al blog que intenten ajudar a resoldre dubtes sobre les famoses competències bàsiques, una mena de trending topic en el món educatiu.

Des de l’entrada en vigor de la darrera llei educativa (LOE), s’està parlant de currículum competencial; de competències bàsiques, de l’avaluació d’aquestes competències, de treball competencial… I tot això, quines implicacions té en la manera de fer a les aules?

Molts docents ens hem format amb cursos i lectures, fòrums, grups de treball i recerca i a dia d’avui, gairebé ningú pot afirmar que ho “fa bé” al cent per cent. Això ens fa pensar que té el tema té una certa complexitat.

competencies basiques ensenyament

Fins i tot el Departament d’Educació ha trigat més de dos anys a desplegar les competències bàsiques de l’àmbit lingüístic i matemàtic i, tot just el 6 de novembre de 2013, presentava el desplegament de les competències bàsiques en l’àmbit digital.

A Text-La Galera hi estem treballant des de la publicació de la LOE i hem fet força via, ja! Per això, des d’aquest blog, intentarem compartir amb vosaltres alguns consells que a nosaltres ens han fet servei. Avui, primer capítol introductori:

Capítol 1: “5 punts de reflexió sobre les competències bàsiques”

Abans de començar a fer res, els equips docents ens hem de plantejar algunes coses:

1. COMPARTIR una mateixa concepció del que vol dir “aprendre”, “competència” i “avaluar”. Això vol molt treball d’equip i molta coordinació. Tenir temps per pensar-hi, entendre, programar, valorar. Temps i ganes.

2. CREURE que té sentit l’enfocament competencial de la programació, la metodologia i l’avaluació, que tots volem treballar en aquesta línia. Si no, no hi haurà coherència ni aplicació de les decisions preses. Entendre que treballar per competències implica un canvi de cultura profesional, un esperit crític d’equip. Que no és “el mateix que hem fet sempre amb un altre nom”.

3. TENIR PRESENT, constantment, en les programacions, en el treball i l’enfocament de la metodologia i l’avaluació que hi ha unes competències bàsiques que cal anar desenvolupant. Sembla obvi, però moltes vegades hi ha un abisme entre la intenció i la realitat.

4. TENIR TEMPS per reflexionar en equip sobre el procés. Altre cop, sí. Cal preguntar-se: “Com ho estem fent?” “Funciona?” “Com organitzar-nos?” “Quan?” “Què fem per avançar?” Les experiències dels altres ens ajuden –i molt– a anar modificant i millorant la nostra manera de fer.

5. ANALITZAR si un mateix és competent en cada una de les competències bàsiques que estableix el currículum, que, per cert, a aquestes alçades, se suposa que tots sabem quines són i com es graduen. O no?

Aquí ho deixem. Proper capítol: 5 consells per programar per competències.