Que voli, que voli

5 maig 2022 | Ara ve...

Ara ve… la primavera i el bon temps. La temperatura és agradable i nosaltres, aprofitant que tenim més hores de llum, podem observar com floreixen les plantes i com van i venen els insectes. Nosaltres, i els poetes també. Us proposem observar els insectes i aprendre un poema de Joana Raspall. En quin insecte pensava Joana Raspall quan va escriure aquest poema? 

Observem els insectes 

  • Expliqueu què és un insecte: un animal invertebrat (sense esquelet) de sis potes; feu una llista dels insectes que coneixeu: abelles, papallones, mosques, formigues, marietes, escarabats, grills, etc. Feu-ne la llista a la pissarra i mostreu les fotografies per il·lustrar-ho. Quins d’aquests animals són insectes? Els heu vist mai? 
  • Sortiu a l’exterior i proposeu que observin molt atentament si veuen cap insecte. Si teniu hort és un bon lloc per veure’n, ja que les flors i les plantes aromàtiques n’atrauen. Si no teniu hort podeu fer-ne un a l’escola i posar-hi plantes aromàtiques per atreure insectes.  
  • I si ho considereu adequat, podeu fer un hotel per a insectes. En podeu veure un exemple en el vídeo Hotel d’insectes. Durant els mesos de més calor podeu observar quins insectes s’hi deixen veure i en podeu fer un registre o dibuixar-los. 
  • Feu una rotllana i poseu en comú tot allò que heu vist: Com són els insectes que heu vist? Tenien sis potes? Eren grans o petits? De quins colors?  Durant la primavera és quan podem veure més papallones. Heu estat de sort de veure’n alguna? Com són? Imprimiu i mostreu aquestes imatges de papallones (aquestes són les que es veuen amb més freqüència i les més fàcils d’identificar), pengeu-les a l’aula i parleu de les característiques: colors, forma, etc.. Després, podeu tornar a sortir a l’exterior i mirar d’identificar algun tipus de papallona. 

Descobrim i aprenem un poema

  • Expliqueu als nens i nenes que després d’observar els insectes els podem dibuixar, fer vídeos o fotografies, descriure… I expliqueu que hi ha escriptors que també en fan poemes! En sabeu algun? En llegim un? 
  •  Llegiu el poema  en veu alta sense dir-ne ni el títol ni dir la paraula papallona. De quin insecte ens deu parlar Joana Raspall, l’autora del poema? De les formigues? De les papallones? Com ho sabem? 
  • Torneu a llegir el poema en veu alta i feu que els alumnes el repeteixin frase per frase per tal de memoritzar-lo. 
  • Si ho considereu adequat, podeu proposar als alumnes que decorin la làmina amb aquarel·les. Proposeu-los que facin taques de colors i hi dibuixin a sobre les formes o les siluetes de les papallones. 

SI TENS EL PROJECTE IMAGINA!

  • Proposeu als nens i nenes formar els noms dels insectes que han vist amb les lletres del joc ATRAPALLETRES.
  • Als nens i nenes més grans, de P5, els podeu proposar que escriguin els noms dels insectes i creïn targetes del DICCIONARI IMAGINA.