Plouen fulles

12 nov. 2020 | Ara ve...

Ara ve… el temps de la pluja i el vent. Un vent que fa ballar les fulles de tots els arbres. Al pati de l’escola, al parc, al jardí de casa, al bosc… a tot arreu plouen fulles! I nosaltres, us suggerim una proposta de grafisme creatiu per representar aquesta pluja de fulles i practicar el traç.
Ens movem
  • Per començar la proposta, suggeriu als nens i les nenes jugar a les endevinalles. En rotllana, llegiu l’endevinalla:

Faig venir la pluja,
faig venir el vent,
que caiguin les fulles
abans de l’hivern!

  • Plantegeu preguntes per resoldre-les entre tots. Pregunteu: Qui és que fa venir la pluja? I el vent? I quan cauen les fulles? Ara? En quina estació som ara?… Després, mireu el vídeo d’en Mic i en Cincsegons (fins el minut 2:43) en el qual es dona la resposta.
  • Seguiu la conversa per parlar dels moviments que fan les fulles quan cauen. Fa dies que els carrers són plens de fulles, de fulles seques, de fulles grans i petites i de colors ben diferents… Com han caigut? Us hi heu fixat? A vegades, amb el vent, les fulles cauen a poc a poc i fent giragonses, altres, baixen més ràpid i en línia recta. Provem de representar com cauen les fulles? Com ho faríeu? Suggeriu als nens i les nenes que representin, amb el cos (i els braços), com es mouen els arbres quan fa molt vent i com cauen les fulles. Amb aquesta proposta de treball corporal, podeu introduir el grafisme de forma vivencial. A partir del moviment del cos, els alumnes interioritzen els patrons motors que caracteritzen els traços (línea recta, ondulacions…).
  • Si en teniu l’oportunitat, aprofiteu per anar al pati i jugar amb les fulles. Proposeu als alumnes tirar les fulles ben amunt i mirar com cauen. Quins moviments fan? Totes cauen igual?
Fem traços
  • Després del treball corporal, proposeu un treball de grafisme creatiu, més obert i vinculat a l’expressió artística i al treball plàstic. Imprimiu les imatges en DINA3 i oferiu-los treballar amb les propostes que més els agradin:
  1. Dibuixar els arbres que falten en el bosc (imatge núm. 1). Els alumnes poden dibuixar els troncs i reproduir el traç de la línia recta.
  2. Dibuixar el camí que fan les fulles, des de l’arbre fins arribar al terra (imatge núm. 2). Els nens i les nenes poden reproduir el traç de la línia recta, corba o espiral segons les seves possibilitats.
  3. Resseguir el contorn de les fulles o bé decorar-les amb línies rectes, ondulades, espirals…. (imatges núm. 3, 4 i 5).
  • Deixeu que els nens i les nenes triïn el material (ceres, retoladors, pintures…) i els colors que més els agradin i deixeu també que s’expressin lliurement.
SI ETS USUARI IMAGINA!
  • Feu servir les pissarres màgiques i les làmines de grafisme si voleu fer un treball més sistemàtic.
  • Podeu documentar la proposta de treball corporal amb l’aplicació DocuImagina i penjar-la al blog o la web si en teniu, enviar-la via Whatsapp o bé imprimir-la i incorporar-la a l’àlbum dels alumnes perquè arribi a les famílies.