pencil-2269_640Us avancem que en aquest article no us donarem una recepta màgica que resolgui tots els dubtes i problemes. El document del Departament que ens serveix d’orientació per a treballar a l’aula les competències bàsiques de l’àmbit lingüístic és complex i no podem pretendre ni entendre ni saber com aplicar-ho tot a partir d’un post d’un blog!

Tot i així, intentarem aplanar camí i proporcionar-vos pistes per a facilitar-vos la feina. Així, doncs, des de Text-La Galera aquí us deixem algunes idees per a treballar i millorar les competències lingüístiques:

  • Primer pas ineludible: la programació

Seqüencieu els continguts clau en els diferents cursos de l’etapa. I concreteu els nivells de cada competència assolibles en cada curs. Treball d’equip docent. Us recomanem que sigueu pràctics: partiu de programacions ja proposades i adeqüeu-les a la vostra situació particular.

Tot i que la programació va molt vinculada a cada centre i aula, des de Text-La Galera, us fem una proposta ajustable a les vostres necessitats.

Mireu com ho hem fet nosaltres: Programació unitat

  • Compartir l’avaluació

Molt important: compartiu amb els alumnes els criteris d’avaluació i l’avaluació mateixa. Proveu d’elaborar conjuntament les rúbriques al principi de cada unitat.

Ah, i no us quedeu per a vosaltres tota la feina: els alumnes poden autoavaluar-se i coavaluar el treball en grup, també.

Procureu que la valoració no sigui un número o una paraula, i, si de cas, que vagi acompanyat d’una explicació.

  •  Crear espais d’intercanvis comunicatius

Enfoqueu les sessions de llengua des de la perspectiva que són els espais comunicatius per excel·lència. En les classes de llengua (i en totes les altres, però sobretot en les de llengües) s’ha de PARLAR, ESCOLTAR, LLEGIR I ESCRIURE. És allò de les habilitats comunicatives…

A Text-La Galera sempre ho fem. Creem situacions en què els intercanvis comunicatius siguin versemblants, quotidians i que permetin desplegar les quatre habilitats.

Vegeu-ne aquests exemples de tallers orals (3a, 3b, 3c) i escrits (3d3e, 3f)

  •  Gradació

Comenceu amb exercicis curts i assequibles d’exercitació (ortografia, només amb paraules, amb imatges…), i aneu incrementant-ne la dificultat: activitats (comparar, classificar, ordenar, completar, resumir…), petits reptes (crear textos de resposta de situacions, representar converses, debatre idees…), projectes i, sobretot, que tinguin aplicació a la vida diària, real.

A més, són una eina excel·lent de valoració dels aprenentatges. Estalviareu feina, no caldran activitats d’avaluació específiques ni “exàmens” si observeu i interpreteu bé el dia a dia a classe.

A Text-La Galera, les propostes des dels materials van, efectivament, des d’activitats “a peu de plana” curtes, d’exercitació, comprovació, sistematització, fins a activitats més complexes, elaborades, procedimentals. Al final dels processos, hi trobareu peces competencials d’aplicació dels aprenentatges.

Vegeu-ne aquests exemples: (Model 1, Model 2)

  •  Significativitat i realitat

Proposeu textos reals, provinents de totes les fonts possibles: orals, escrits i audiovisuals. I, per què no, en altres llengües diferents a la vehicular; les transferències acostumen a funcionar.

En els llibres i materials de Text-La Galera el ventall de textos és ric i divers. També els mitjans de comunicació actuals i internet us aporten materials molt valuosos si us els voleu triar vosaltres mateixos: textos periodístics, socials, familiars, literaris, lúdics, acadèmics… hi ha de tot!

Què us sembla? Us poden ser útils aquests exemples? Esperem que sí.

Si teniu dubtes, a més, ens podeu escriure a editorial@text-lagalera.cat

Ah, i ja estem preparant el proper post: Al voltant de les competències bàsiques de l’àmbit matemàtic.

Anna Canals

Coordinadora pedagògica