Vols ser Billy Elliot?

L’octubre passat es va estrenar el musical Billy Elliot a Madrid. Enguany és possible que s’estreni a Barcelona, i el càsting per triar els actors i les actrius, els ballarins i les ballarines que formaran l’equip és obert. Es busquen també futurs Billy Elliot en previsió d’anar substituint els nens que interpreten aquest personatge quan ja siguin massa grans si el musical continua tenint un gran èxit i es manté en cartellera durant diversos anys.

Qui és Billy Elliot?

Billy Elliot és un nen d’onze anys que lluita per convertir-se en ballarí. Orfe de mare, ha de superar molts entrebancs per aconseguir convèncer el pare i el germà gran, tots dos miners, que el que realment vol fer a la vida és ballar. Segur que molts de vosaltres ja n’heu vist la pel·lícula!


Et proposem una activitat perquè treballis amb els alumnes el fet de no dubtar a ser un mateix:

1. Sigues tu!

No pretenem que t’apuntis al càsting per fer de Billy Elliot (bé, si ets ballarí ho pots fer aquí, i tant!), però sí que et plantegis que paga la pena viure amb fermesa i convicció tot perseguint els teus somnis. Això és el que fa especial en Billy Elliot: un noi que vol ballar en un entorn on ballar és considerat no una feina sinó una afició i, a sobre, de noies!

2. Mireu aquests vídeos sobre el càsting dels actors que interpreten i interpretaran en Billy Elliot i algunes escenes dels assajos:

 

 

  • Veient com ballen aquests nois, us sembla que ho fan des de fa temps o que és una habilitat espontània, que no necessita treball ni esforç?
  • Creus que aquests nens i nois tenen clar el que volen fer?
  • Si els afectés gaire el que pugui pensar la gent de la seva passió per la dansa i el ball, creus que haurien assolit el nivell que demostren tenir?

3. Pareu atenció a aquestes altres situacions i parleu-ne a classe:

Nois que fan ballet clàssic, com Billy Elliot.

Noies que juguen a futbol.

Homes que fan les feines de casa mentre la seva parella treballa a fora.

Noies que practiquen arts marcials.

Noies que són pilots professionals de motos.

Nois que són mestres d’educació infantil.

Podeu començar la reflexió a partir de les preguntes que us proposem:

  • Per què creieu que hem triat aquestes situacions? Quina us sembla més excepcional? Justifiqueu-ho.
  • Qui us sembla que pateix més restriccions a l’hora de triar una professió o una afició, una dona o un home? Per què creieu que és així?
  • Busqueu arguments per rebatre aquestes restriccions.
  • Mireu al vostre entorn proper i afegiu a la llista altres situacions semblants que conegueu o hàgiu viscut.

4. Llegiu aquestes notícies sobre la decisió d’aquestes dues jugadores d’escacs:

Anna Muzychuk

Sabrina Vega

  • Esteu d’acord amb la decisió de les jugadores i els seus motius?

Proposeu alguna iniciativa que podria permetre participar les dones en aquest campionat deixant ben clara la reivindicació de la igualtat de drets entre dones i homes.

  • Quines conseqüències podrien patir les jugadores que ho fessin?
  • Creieu que és necessari fer campionats separats d’escacs, uns per a homes i uns altres per a dones?, per què?
  • Penseu alguna situació en què vosaltres hàgiu posat els valors per davant de l’èxit personal, professional o econòmic. Expliqueu-la.