competencies-basiques-parlemneReprenent el fil engegat en un post anterior, avui us proposem 5 consells per a programar per competències. A Text-La Galera els hem tingut en compte quan hem elaborat els nostres materials.

Abans, però… RECORDEU!

  • Poseu-vos d’acord en què enteneu per aprendre i per competència bàsica.
  • Cal que tingueu un bon nivell d’adquisició de les competències.
  • Programeu en equip de manera coordinada i convençuts del que feu.

 

 1. SELECCIONAR ELS CONTINGUTS CLAU

S’ha de conèixer el currículum de cada àrea; és el marc de referència.

Després, s’han de prioritzar, seqüenciar i graduar els continguts; del més simple al més complex.

Cal intentar que siguin significatius i tinguin una funcionalitat: això vol dir que es puguin aplicar en situacions reals, que ens ajudin a resoldre problemes, que siguin actuals, o que ens serveixin per a aprendre un altre contingut… i es relacionin amb altres àrees (interdisciplinarietat, transversalitat).

I, encara que sigui una obvietat, s’han de tenir en compte tant coneixements com habilitats, procediments o actituds.

 

2. SELECCIONAR LES COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN

Facilita molt la feina graduar-les en subcompetències per fer-les més accessibles i concretes. Això és fonamental, perquè les competències són molt genèriques i fan referència a tota l’etapa. Aconsellem definir en equip què correspon a cada curs o cicle.

Després cal establir uns nivells d’adquisició de cada competència.

 

3. REDACTAR ELS OBJECTIUS BASATS EN LES COMPETÈNCIES

Evidentment, cal vincular-los al treball o adquisició de cada competència-subcompetència.

 

4. DISSENYAR UNITATS AMB ACTIVITATS

Aquesta és una de les claus!

Les activitats han de ser d’aplicació dels coneixements, significatives, contextualitzades, avaluables…

Us ho explicarem amb més detall en un altre article de la sèrie.

  

5. PREVEURE L’AVALUACIÓ DELS PROCESSOS

Determinant els criteris, definint els indicadors i els nivells d’aprenentatge i l’adquisició de cada criteri per objectivitzar l’avaluació.

El tema de les eines d’avaluació mereixerà un post monogràfic. L’estem preparant.

Una última recomanació:

És bàsic un canvi de metodologia real a l’aula cap a accions més participatives, col·laboratives, funcionals (també digitals), que permetin guanyar autonomia personal, i que siguin autoavaluables.

Comproveu aquest enfocament competencial coneixent el nostre projecte TRAM 2.0: http://www.text-lagalera.cat/escolar2/index-banner5.jsp

O mireu el vídeo tutorial: http://www.text-lagalera.cat/videos/TRAM_digital/tutorial.mp4