Page 15 - MANUAL DE CONSULTA Llengua catalana 6
P. 15

             LLEGIM PER APRENDRE I PER SABER-NE MÉS!
T’agrada llegir per aprendre coses noves, per estar ben informat, per saber quin temps farà demà, per conèixer les instruccions d’un joc...?
   En aquestes pàgines veuràs molts textos diferents, entendràs com són i què els caracteritza.
I sempre trobaràs els CONSELLS per escriure’n tu també. Prova-ho!
    35
                                                           .
https://escasateva.catalunya.com/es-molt-important- que-els-nens-valorin-la-riquesa-natural-que-tenim/
cil convèncer la família per fer ta al món a la cerca de set animals
Una bona manera d’acostar els nens a la natura és fer que l’entenguin com un joc?
extinció?
Jo crec que sí. Ha de ser un joc i l’educació en general ha de ser un joc, sobretot quan són més petits. Aquest joc ha d’anar acompanyat d’alguna informació per part dels pares adaptada a l’edat dels nens. Per exemple, nosaltres quan estàvem fent els desplaçaments durant la ruta ens dedicàvem a buscar animals i en funció del tipus d’animal i de la mida obtenies una puntuació. I així passàvem el viatge fent un joc i identificant animals.
decisió que vam prendre molt ràpid. ge que teníem pendent feia anys.
viure els nens aquesta experiència la natura?
l família que ha fet una sortida a la a vist els nens jugant amb les pedres, branques, saltant... Tots els que som o hem viscut encara que siguem de
És molt important que els nens valorin la riquesa natural que té Catalunya, i això ho hem de transmetre nosaltres als nostres fills.
ls nens tasten la natura els encanta i no r gaire lluny a buscar elefants o animals
NS DE COMENÇAR
den jugar entre 3 i 6 persones.
parteixen 6 cartes a cada jugador o juga- i es deixa la pila amb la resta al mig.
a jugador té també 4 cartronets numerats ’1 al 4 per a les votacions.
jugadors avancen en un tauler amb unes es segons les puntuacions de cada ronda.
joc consisteix a endevinar quina carta ha ins- rat la frase que diu el contacontes.
. EL CONTACONTES FA UNA FRASE
Un dels jugadors fa de contacontes en cadas- cun dels torns. Observa les 6 cartes que té a la mà i, amb una d’elles, ha de construir una frase i dir-la en veu alta (sense mostrar la carta als altres jugadors).
Els jugadors avancen les fitxes pel tauler de pun- tuació segons els punts que hagin obtingut.
2. ELS JUGADORS SELECCIONEN UNA CARTA
4. CANVI DE TORN: RONDA SEGÜENT
La resta de jugadors seleccionarà d’entre les seves cartes la que millor s’adapti a la frase construïda pel contacontes. I cada jugador li donarà la carta escollida al contacontes sense que els altres la puguin veure.
Cada jugador roba cartes fins a tenir-ne 6 a la mà. Ara el contacontes serà el jugador situat a l’esquerra de l’anterior contacontes i es conti- nuarà en el sentit de les agulles del rellotge per
El contacontes baralla la seva carta amb les que ha rebut dels altres jugadors i les col·loca atòriament de cara amunt sobre la taula, i
ELS MA
El mapa isobàric és un mapa en què es representa la pressió atm
En un mapa isobàric hi ha:
• Les isòbares. Són les línies que uneixen els punts que tenen la mateixa pressió atmosfèrica. Les isòbares d’un mapa meteorològic són similars a les corbes de nivell en un mapa topogràfic.
• Les zones d’anticicló o d’alta pressió. Se simbolitzen amb la lletra A i s’acostu- men a relacionar amb el temps estable i el cel serè.
• Les zones de depressió o de baixa pressió. Se simbolitzen amb la lletra D i s’acostumen a relacionar amb el temps inestable i ennuvolat i les precipitacions.
• Els fronts. Són els límits entre masses d’aire que tenen característiques diferents (de pressió, humitat, temperatura, precipitacions, etc.), que acostumen a comportar un canvi de temps.
El cabàs, cada cop més ec
 




























































   13   14   15   16   17